Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Bytte till helsyntet i min 940 i våras så att det låg på max på stickan, alltså högst upp i det räfflade området.
Kollade nu oljenivån, och det vara några mm ovanför stickan spets, dvs rejält under det räfflade området! Fyllde på 1 liter olja, och då kom det halvvägs upp i det räfflade området. Dvs uppskattningsvis hade motorn 1/2 liter för lite olja. Tror ni att motorn kan ha tagit nån skada?

Aldrig sett att motorn gått varm (tempmätaren har pekat i mitten) eller att lampan för oljetryck tänts.

Tacksam för svar.

Anledning att jag inte kollat är att den inte drog nån olja förra gången, då körde jag med halvsyntet 10w-40 + att jag hade hällt i lite omega 917. Bytte alltså till helsyntet 5w-40 och den har alltså på några månader dragit 1 1/2 (!) liter olja. :???:

Mvh /Leif
så länge inte oljetryckslampan tänts, så har det funnits oljetryck, och det är det som räknas.
inget i motorn smörjs av att vara "doppat" i oljan - all olja trycks ut till respektive ställe via oljepumpen - och så länge oljetrycket varit ok - har allt fått riktig smörjning !
men du kanske skall kolla varför den drar olja !
/emwtur
jupp ! - du bör nog fixa det !
( fast det är väl lågt oljetryck den varnar för )
givaren sitter på motorn under grenröret - tror jag.
kabeln går under motorn upp vid generatorn - gjorde så på min 740-88 iallafall - vet inte på 940 men gissar samma.
på turbo,ltt är ju filtret flyttat så oljetryckskontakten kanske är det också ?
/emwtur
hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]

Ja, det är nog bara att vänta till mitte[…]

Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]