Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dalmans
Trodde jag hade generator-trubbel i min 740 TIC 89a, fick tag på en billig 80A och han jag köpte den av sa att det räckte med 80A även om det satt en 100A innan,

men bilen drog fortfarande ur batteriet, har testat bytt kol i generatorn. Generatorn levererar en bit över 14 volt, typ 14.2 men nere vid batteriet hittas endast 14.0 volt, tills man slår igång lysena och det ramlar ner på 13.8 volt eller liknande.

(Päpplet, uppdatera gärna med uppgifter du som är lite mer kunnigare än mig, då det var du som felsökte min, jag skrev bara ner lite som jag mindes det :))
Användarvisningsbild
av emwtur
om du inte har AC så duger det helt klart ( eller en stereo på typ 500 W, eller 6* 100 watts extraljus i fronten )
/emwtur
Användarvisningsbild
av Dalmans
läste precis lite i min haynesbok för 740 i vilken det står

"- anslut en voltmeter över batteripolerna och starta motor,
- Öka motorhastigheten tills voltmätaravläsningen förblir stabil avläsningen skall nu vara ca 12-13 volt och inte mer än 14
- Slå på så många elektriska funktioner som möjligt och kontrollera att generatorn upprätthåller reglerad spänning på 13-14 volt"

i guiden här på jagrullar står det 14-15 volt. vem ska jag lita på?
Användarvisningsbild
av emwtur
problemet är att batteriet "töms"
har du över 13.5 volt över batteriet när du har motorn igång så laddar bilen !
- glöm generatorn och laddningsregulatorn - dom funkar.
problemet är snarare att något drar ur batteriet när bilen är avstängd.
för att kontrollera att det är problemet så kan man ta av minuspolen på batteriet när man ställer bilen.
problemet är snarare att hitta vad som drar ur batteriet .
första tjing får nog en ärgad släpvagnskontakt med konstant plusmatning till husvagnen.
/emwtur
Användarvisningsbild
av Dalmans
konstigt nog så hade sambon bilen när den dog efter mitt generatorbyte.

hon fick lov att bli igångkablad vid en mack efter tankning, hon lät bilen stå igång i typ 10min och sen begav hon sig hemöver och efter 30 minuters färd dog bilen och vägrade sedan att starta.

så jag tvivlar på att den laddar som den ska endå, då hon haft bilen igång en så pass lång tid och den dog efter det

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Hej, sitter och tänker beställa nya f&au[…]

En ganska vanlig 245:as liv

@DennisCA , Tack så mycket! @errim , Tac[…]

Svenska vägar kräver 60 profil, det &aum[…]