Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av exrover
Har en 945-91 B230FB som inte vill starta när den är varm men väl när den är kall , har även börjat gå ojämt på tomgång . Har bytt tändmodul och tändlägesgivare . Har försökt nollställa felindikatorn men tycker inte jag får någon respons från denna , har Haynes gör det själv handbok som jag försöker följa . Tacksam om någon kan hjälpa mig
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan vara dåligt bränsletryck. Att den går ojämnt kan bero på läckor i vacuumslangar eller i insugskanalen. Ta loss och kolla alla slangar även den som går mellan LuftMasseMätaren och luftfilterburken och den som går mellan LMM och spjällhuset. Kontrollera och rengör spjällhus.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av emwtur
emwtur skrev:ta ur säkring "1" - ett par sekunder så slocknar fellampan !
du har väl läst ut felkoder ???
/emwtur
av usling
På min 940 var det terrmotidgivaren som det var fel på. Samma symptom, startade snällt när den var kall men vägrade starta utan startgas när den var varm, det räckte att köra den ett par minuter för att den skulle vägra starta.
Usling
av exrover
Jag har börjat fundera på det hållet , men upptäckte av en slump att det reläet som sitter i framkant på expansionskärlet verkar ha med saken att göra. Jag gav det en smäll sedan startade bilen . Om man behöver byta termotidsgivaren kan man göra detta utan att plocka av insugningsröret , känns nästan hopplöst att komma åt .
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du får plocka bort en del slangar så går det bra att komma åt med hylsa och förlängare. Ett råd är att märka upp slangarna så att dom kommer rätt sedan.

Mvh GK
av exrover
Hej alla som kommit med goda råd , har bytt reläet vid expansionskärlet verkade ju som om det inte var riktigt friskt (har fått uppgifter på att det har med insprutarna att göra) Så vitt jag kunnat konstatera har bilen aldrig startat så lätt som nu. Har inte haft tillfälle att varmköra riktigt ännu , så jag får se vad som händer de närmsta dagarna.

Lödskarvhylsa funkar perfekt att skarva tunna[…]

Själva har jag inte observerat sprickor p&ari[…]

Får ingen kontakt med oljenivågivaren […]

Om det är samma när du ändrar fl&au[…]