Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Akvaristen
Bromsslangarna hade "rostat/ärgat" fast i mässingnipplarna till bromsrören fram (höger +vänster)på min 945 classic från 1998. Nipplarna är nu söndervridna.

Tittar i biltemas katalog och ser en massa olika måttangivelser på nipplar. Jag mätte i alla fall den yttre diametern till 10 mm men sedan ska man ju veta vilken "nippeltyp" det är också.... hur vet jag det?

Två alternativ:

Alt 1. Ska jag köpa två helt nya bromsrör och bocka till (behövs ett bromsrör på 50cm resp. ett bromsrör på 64 cm) , med nipplar i varje ända?

Alt 2. Ska jag istället köpa en skarv-nippel och två nya nipplar? Då slipper jag ju bocka och få rätt längd...

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Broms ... -bromsror/

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Broms ... plar-2-st/
av Rushdie
(Jag är till 95% säker på detta. Har meckat jänkebil det senaste, så risken finns för att jag blandat ihop något)

Den delen av slangen som går in i oket har utvändig gänga, och andra änden har invändig gänga. Så därför skall du ha nippel med utvändig gänga på bromsröret, M10 fingänga (M10x1). Hur långa dessa bör vara beror på hur djup anslutningen i bromsslangen är; är du osäker ta den längsta nippeln.

Skarvnippel känns lite 'fullösning'. Det fungerar, inget snack om den saken. Men har man ändå rivit ner en massa saker tycker jag att man lika gärna kan byta bromsrören. Om befintlig nippel är kass, så får du ta av röret cirka 1cm (minst). Och då kommer det inte passa i hållaren där rör och slang möts. Det är dessutom rätt svårt att dubbelkona ett bromsrör på plats. Du skulle förvisso kunna köpa en skarvnippel, ta av röret någonstans på mitten, sätta på en nippel och kona. Sen montera med skarvnippeln. Men jag hade undvikit detta.

Jag har testat alla dessa varianter; Skarvat, honat om på plats, dragit nya rör. Och det som går absolut enklast, kräver minst svordomar och tankeverksamhet är helt klart att bara hysta bromsrören och dra nya. Trodde aldrig att jag skulle göra slut på den femmetersrullen med bromsrör jag köpte för två år sen, men den är slut.

Din bil var redan trasig, det var därför[…]

Hej, har även detta problem. Vi har en V70 D[…]

Hastihetsmätare.

Hej! Har en 245 från -92 där vägm&[…]

Bromsar på S60

Jag böt på en V60 vid ca 10000 mil. Bel[…]