Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dalmans
Hallå
tänkte ge mig på att byta koppling på en 740 tic jag kommit över.

tar haynes reparationshandbok upp detta?
är detta byte möjligt att göra om man bara står på en parkeringsplats?
måste man ha tillgång till att lyfta ur motorn?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag skulle nog rekommendera något ställe t.ex. OKQ8 med laga själv som har lyftar plus att du måste ha med dig en garagedomkraft för jag har för mig att du måste ta ur vxllådan. Var mycket noga och tänk dig för hela tiden när du jobbar med detta. Ha gärna med dig någon som har gjort det förr om du känner någon.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Lycka till.....och kom ihåg var noga, glöm inte att markera hur kopplingen sitter monterad mot svänghjulet innan du monterar bort den gamla.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av emwtur
Det är nog läge att skaffa en Haynes och läsa igenom innan :-)
/emwtur
Användarvisningsbild
av Dalmans
tänkte skriva en slutsummering på denna tråd, kanske hjälper någon annan med några svar.

bytet gick över förväntan, lite krångel men ändå smärtfritt.
Köpte kopplingen på skruvat.se och den verkar fungera utan anmärkning, enda missen är att på sidan står det att i deras "kopplingskitt" är UTAN urtrampningslager, men av någon anledning fanns detta ändå med i kittet, så jag ska maila om angående att jag köpte ett sådant extra så jag står med ett för mycket nu.

Det var inte jättekul att göra detta utan att kunna hissa upp bilen ordentligt, men det gick, två, gärna tre personer + domkraft krävs vid nersänkning och upphissning av växellådan.

Lödskarvhylsa funkar perfekt att skarva tunna[…]

Själva har jag inte observerat sprickor p&ari[…]

Får ingen kontakt med oljenivågivaren […]

Om det är samma när du ändrar fl&au[…]