Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mv1313
Hej
Jag har problem med tjutande ljud från huvud bränslepumpen. Bilen stannade så jag var tvungen att byta bränslepumpen. När Jag bytt både bränslefilter och pump fick jag ett tjutande jlud från pumpen. Först var jag på Biltema och fick fel flera gånger sedan tröttnade jag och köpte en Bosch för dyra pengar. Denna pump tjuter högt och låter lite olika beroende på belastning. Vore tacksam för tips.
mv1313 skrev:Hej
Jag har problem med tjutande ljud från huvud bränslepumpen. Bilen stannade så jag var tvungen att byta bränslepumpen. När Jag bytt både bränslefilter och pump fick jag ett tjutande jlud från pumpen. Först var jag på Biltema och fick fel flera gånger sedan tröttnade jag och köpte en Bosch för dyra pengar. Denna pump tjuter högt och låter lite olika beroende på belastning. Vore tacksam för tips.
Bilmodell, årsmodell, motor, Insprutningssystem?

Mvh GK
mv1313 skrev:Hej det är en Volvo 940 från 91 med en B230FB motor. När man lyssnar känns det som ett strypljud i bränsle ledningen eller backventilen....
Insprutningssystem?

Går bilen att köra?

Jag frågar därför att det verkar som om pumpen går tomt.

Mvh GK
Jag har tagit isär tank armaturen för att jag tänkte att det kunde vara något fel där. Det jobbet är inte direkt det roligaste man kan hitta på:) Men det verkade fungera bra. Jag lät också den slangen som går från tanken till huvudpumpen vara isär när jag satte på tänningen för att se att bränsle kom fram till huvudpumpen och det kom rejält med soppa till huvudpumpen. Kan ju kanske vara så att när jag hade haft isär tankpumpen så skakade jag liv i den och så nu går den dåligt igen efter en tids körning...
mv1313 skrev:Jag har tagit isär tank armaturen för att jag tänkte att det kunde vara något fel där. Det jobbet är inte direkt det roligaste man kan hitta på:) Men det verkade fungera bra. Jag lät också den slangen som går från tanken till huvudpumpen vara isär när jag satte på tänningen för att se att bränsle kom fram till huvudpumpen och det kom rejält med soppa till huvudpumpen. Kan ju kanske vara så att när jag hade haft isär tankpumpen så skakade jag liv i den och så nu går den dåligt igen efter en tids körning...
Medan tankpumpen tillfälligt fungerade, tjöt inte huvudpumpen då?

Mvh GK

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]

Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]

Kopplingen tar högt upp.

Jag har läst på litegrann. Om man har e[…]