Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!
nu har jag börjat att köra med min bil igen =)
och ibörjan så var det dålig tomgång men den ordnade sig efter man körde en stund
men nu har den börjat att gå riktigt dårlig. jag har provat att koppla loss varje spridare en för en. och ingen skillnad på tomgång.
har en liten film på hur den går, kommer fan inte på vad som kan vara fel.
den går även dålig när man kör. drar man på så känner man att det finns mer att ge! men den får inte ut all kraft.
stift skall det inte vara något fel på.

pump under + filter + alla bensinslangar är bytta!
[youtube]
[/youtube]

som ni ser så koppla jag loss en 2 spridare och ingen skillnad :/
Senast redigerad av 1 volvo944gl, redigerad totalt 0 gånger.
av Cicaro
Om du inte redangjort det föreslår jag att du börjar med att göra rent tomgångsventil och gasspjäll, enkelt gjort, det enda du behöver är några ringnycklar/blocknycklar eller hylsor, tsprit en trasa och lite 5-56. Enkelt och mycket billig åtgärd. Sen om det fungerar det är en annan sak.

Instruktioner finns på följande länk: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 57&t=55549

Annars har jag inte så många uppslag, men kommer nog någon annan person med mer erfarenhet som har förslag snart.. Lycka till

Ps. Antog att du har B230F motor i bilen...
av volvo944gl
FB faktist.. Och skall prova göra detta imorgon! hoppas att det funkar. men tror inte det är detta. för isånnfall skulle väl hon gå väldigt bra när jag gasa? el har jag fel? hon går halvkast även när man kör
Användarvisningsbild
av gnestakalle
volvo944gl skrev:Hej!
nu har jag börjat att köra med min bil igen =)
och ibörjan så var det dålig tomgång men den ordnade sig efter man körde en stund
men nu har den börjat att gå riktigt dårlig. jag har provat att koppla loss varje spridare en för en. och ingen skillnad på tomgång.
har en liten film på hur den går, kommer fan inte på vad som kan vara fel.
den går även dålig när man kör. drar man på så känner man att det finns mer att ge! men den får inte ut all kraft.
stift skall det inte vara något fel på.

pump under + filter + alla bensinslangar är bytta!
[youtube]
[/youtube]

som ni ser så koppla jag loss en 2 spridare och ingen skillnad :/
Cicaros förslag är helt rätt men jag skulle vilja säga att du bör kolla insugningskanalen så att där inte finns några läckor, med insugningskanalen menar jag från luftfilter upp till spjällhus. Det bästa är att ta bort slangarna och inspektera dom noggrant (böj och bänd) speciellt den veckade slangen som är lite lurig. Kontrollera luftfilter och byt om det verkar dåligt. Kontrollera ALLA vacuumslangar.

Mvh GK
av Cicaro
Hm, den låga tomgången gjorde att jag misstänkte tomgångsventilen och skit där, hursom, värt att testa. Samma sak att leta tjuvluft någonstans på vägen. Byt packningen mellan gasspjäll och grenrör, kontrollera skicket på alla slangar, dra åt slangklämmorna efteråt och fram med startgas och leta läcker om felet inte förändrats..

Sen tror jag du samtidigt som du tar loss och kollar skicket alla slangar ska ta en titt på kontaktstycket till Luftmassemätaren och rengöra från oxid, visserligen långskott kanske men enkelt gjort och dålig kontakt där kan skapa en allsköns konstiga fel vid gaspådrag, är ju inte säkert det är samma fel vid tomgång och gaspådrag...

En tanke som slog mig, du hade bytt bensinpump, hur är det med 940 och B230FB finns det modeller som har en och andra som har 2 bensinpumpar? Isf. kommer ju automatisk fråga om du vet om du har fått rätt bensinpump så du har tillräckligt bränsetryck? Låter förvisso inte som det i mina öron men om felet uppkom vid bytet av bränsleledningar och pump+filter så blir man ju misstänksam...

Varmt lycka till
av Jonasolof
Jag har under flera år letat efter orsaken till att bilen inte vill starta när motorn är på väg att svalna 1 till tre timmar efter att den körts. Har även letat tjuvluft och hittade små läckor i vakuumslangar som perforerats. Tomgången störs snabbt av tjuvluft. Vid högt varv blir tillskottet av tjuvluft relativt sett mindre eftersom spjället är öppet och felet från LMM mindre.

Men igår fann verkstaden att de gummimuffar som förbinder insuget med blocket var ordentligt deformerade och att det fanns läckor undertill på flera stycken. Orsaken till att muffar och deras klämmor byttes ut var att mekanikern sett att muffen på ettans cylinder inte såg bra ut då han bytte oljereservoaren för vevhusventilationen. På min 965 fr 1991 är det sgs omöjligt att inspektera de här muffarna underifrån. Eftersom varje muff bara går till en cylinder torde inte väsandet av tjuvluft bli så starkt. Det kan vara svårt att höra även om man använder stetoskop eftersom det är svårt att komma under. Utbytessatsen är inte helt billig heller men koll här behöver ingå när man jagar startsvårigheter. Inga felkoder har givits pga detta, bara retfulla startsvårigheter av och till.

Sedan finns alla elfelen, t ex tempsonden i motorblocket och korroderade kontaktbleck till den.

Förmodligen samverkar flera andra åldersrelaterade småfel till att bilen inte vill starta ibland. Det har gått bättre om jag tryckt ned gaspedalen vid start eller om jag låtit spridarna spruta bensin genom testcykeln (tre tryck på knappen i kontrollboxen). I värsta fall har jag tagit till startgas, det har alltid funkat men en smäll i insuget kan förmodligen förvärra tjuvluftsglipor vid muffarna och desssutom skada luftmassemätaren.

Återstår att se om en tillräckligt väsentlig delorsak nu åtgärdats så att bilen tänker starta framöver.
av volvo944gl
Cicaro skrev:Hm, den låga tomgången gjorde att jag misstänkte tomgångsventilen och skit där, hursom, värt att testa. Samma sak att leta tjuvluft någonstans på vägen. Byt packningen mellan gasspjäll och grenrör, kontrollera skicket på alla slangar, dra åt slangklämmorna efteråt och fram med startgas och leta läcker om felet inte förändrats..

Sen tror jag du samtidigt som du tar loss och kollar skicket alla slangar ska ta en titt på kontaktstycket till Luftmassemätaren och rengöra från oxid, visserligen långskott kanske men enkelt gjort och dålig kontakt där kan skapa en allsköns konstiga fel vid gaspådrag, är ju inte säkert det är samma fel vid tomgång och gaspådrag...

En tanke som slog mig, du hade bytt bensinpump, hur är det med 940 och B230FB finns det modeller som har en och andra som har 2 bensinpumpar? Isf. kommer ju automatisk fråga om du vet om du har fått rätt bensinpump så du har tillräckligt bränsetryck? Låter förvisso inte som det i mina öron men om felet uppkom vid bytet av bränsleledningar och pump+filter så blir man ju misstänksam...

Varmt lycka till
Okey. då har jag lite att gå över! Pumpen är köpt från biltema samma sak med filter och slangar.
när jag vrider på nyckels nå hör man att (båda pumparna) funkar. så det kan man nog utesluta.. hehe
men sen när det gäller med vakuumslangar så kan det vara så någon läcker?
jag vet att "slang/rör" från luftfilter till insuget är ett litet hål. men jag har kört med detta i 1½ år nu. har inte varit några problem innan.
sen tog jag loss ena vevhusslangen och höll för och då dog bilen. men tog jag loss den på baksidan av slangen så hände inget, och jag vet att bilen sotar svart ibland, motorn är rätt hårdkört hehe.
men jag skall ta och gå över slangar och se vad som kan vara fel. om det inte är slangar, vad kan de vara då? spridare som öppnar fel? innan vet jag att den hade lätt att baktända, men nu vill den inte de längre. den har blivit väldigt konstig efter den har stått under 3 vinter månader.
Användarvisningsbild
av rampitsch
Dålig tomgång efter att ha stått över vintern är samma sak som jag hade på förra semesterbilen, den gick skit i 1-2 veckor efter vinteruppehållet som var inomhus i garage, sen gick den som en klocka. Vet idag fortfarande inte vad det var för fel men tror det kom in skit och damm i systemet. Hur länge sen var det du tog bilen i bruk efter vinteruppehållet. De 1-2 veckorna brukade vi köra 20-30 mil innan det blev bra...

/ramptisch
av volvo944gl
jag tog bilen i bruk (lagligt) för snart 1 vecka sedan!
innan har jag bara varit ute och kört lite på vägarna när jag har pillat med bilen
Jag hittade felet. det är någon jävel som har varit rolig och dragit loss kabeln till luftmassomätaren. inte direkt någon man tittar på först hehe.

Tack för all hjälp iallafall!
Kopplingen tar högt upp.

Jag har läst på litegrann. Om man har e[…]

Jag tror vi kommer får en Europesisk Trump. […]

Teknikens värld har testat 5 olika dimensione[…]

Volvo car UX

Ser att du har temperatur uppe till vänster p[…]