Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hittar inga åtdragningsmoment för stötdämparmuttern fram? Den som håller dämparen i fjäderbenet. Ska man bara dra rejält hårt? Det är ju en fingängad historia så lite mutterlås håller den väl på plats?

Tre olika trådar om samma stötdämpare, jag bakar ihop lite. Försök hålla dig till en tråd om det handlar om samma sak.

/Sparkz
Ska om några dagar montera de nya däcken efter byte av fjädrar och dämpare samt fjäderbenslagring. Egentligen borde väl inge framvagnsinställning behövas om den var OK tidigare? Jag har ju inte bytt styrleder osv. Hur brukar ni göra?
Jag hade nog gjort en framvagnsinställning,dyrt med däck=dumt att chansa.
+ att man vet ju inte vad den senaste hålan man körde i gjorde med inställningen,så det är nog inte så dumt att passa på om du är osäker.
Användarvisningsbild
av Sparkz
olha00 skrev:Hittar inga åtdragningsmoment för stötdämparmuttern fram? Den som håller dämparen i fjäderbenet. Ska man bara dra rejält hårt? Det är ju en fingängad historia så lite mutterlås håller den väl på plats?
Dra hårt, oljud från stötdämparen som glappar i benet är inte helt ovanligt. Men hoppa över gänglåsningen och lägg på lite fett i stället. Den lossar inte, men det är ett helvete att få loss den när den har rostat fast.
olha00 skrev:Ska om några dagar montera de nya däcken efter byte av fjädrar och dämpare samt fjäderbenslagring. Egentligen borde väl inge framvagnsinställning behövas om den var OK tidigare? Jag har ju inte bytt styrleder osv. Hur brukar ni göra?
Beror lite på hur du lossade spindelleden. Den kan röra sig en del om man lossar skruvarna upp i benet, men tog du den i konan i länkarmen så kommer den tillbaka exakt lika.
olha00 skrev:Vill bara kolla om någon har monterat detta: 72781 SERVICESATS STÖTDÄMPARE, Volvo 900-serien från Biltema? Hur har ni satt grejorna? Lite osäker på om jag satt detta rätt.
Genomslagsgummit på kolvstången, damasken hängande på det, i spåret i överkant.
Kopplingen tar högt upp.

Jag har läst på litegrann. Om man har e[…]

Jag tror vi kommer får en Europesisk Trump. […]

Teknikens värld har testat 5 olika dimensione[…]

Volvo car UX

Ser att du har temperatur uppe till vänster p[…]