Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

740n går bara på två cylindrar vid tomgång, och knackar vid belastning från den tredje och/eller den fjärde.

Detta började helt oprovocerat när jag kom körande på motorvägen. Helt plötsligt började ett tydligt knackande höras från motorn så jag saktade ner och märkte att tomgången också blivit svajig. Körde därefter hem bilen i ca 30 km/h. Sedan dess knackar 1, alt 2 cylindrar tydligt vid belastning och vid tomgång tänder de ej. Har kollat felkoder, men inga lagrade.

Har nu bytt tändkablar, tändlock och rotor utan resultat.
Gnista finns på alla fyra tändstift, men två av cylindrarna vägrar tända (iaf vid tomgång, knackar tydligt om man gasar).
Har testat att rycka ut elen till var och en av insprutarna. Ingen skillnad om man gör det på 2 av cylindrarna. Bilen vill dö när man gör det på de 2 andra.
Drog slutsatsen att kanske insprutarna är kass, så har bytt dessa, ingen skillnad.
Har även testat att flytta runt tändstiften (bytta för några månader sedan), men märks ingen skillnad.

Någon som har nån ide om detta?
Själv börjar jag ana att det är något allvarligt mekaniskt haveri i motorn....
Senast redigerad av 3 NikoTheTiger, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av emwtur
startgas ?
går den på alla då så är det INTE tändningen !
skall finnas ett självdiagnosläge som "smattrar" med spridarna !
kör diagnosen och ryck kabeln till en i taget !
testa även att skifta "runt" kablarna till spridarna och se om felet följer efter.
SÖK !
/emwtur
av rd350
Skulle gissa på att toppackningen stuckit mellan de två cylindrarna som ej går. Knackningen kommer när det tänder från den ena cylindern rakt över i den andra. Som föregående tipsade, ta ett kompprov.
Tackar för tipsen!
Har nu gjort ett kompprov, och mycket riktigt är kompressionen i de två ickefungerande cylindrarna bara 2-3 bar. Det verkar däremot inte som att det läcker in kylarvätska eller olja i motorn.

Räcker det med att byta packningen eller bör man även byta topplocket?
Funderar också på om det kan ha uppkommit andra fel i samband med knackningen, då det har knackat rejält sedan felet uppkom. 740n har gått 40000 vid det här laget, och toppen har aldrig varit bytt vad jag vet.
Användarvisningsbild
av emwtur
du skall inte behöva göra mer än att byta packningen och plana toppen,
såvida inte toppen spruckit - nu kommer säkert en massa svar som säger att man inte behöver plana toppen heller
- och det kanske man inte gör
- men chansen att resultatet i slutändan blir lyckat ökar iallafall !
/emwtur
Användarvisningsbild
av Sparkz
Om du inte har röntgensyn som stålmannen så blir det:
1. Topp av
2. Bestämma vad som behövs göras.
Körde på det mer vardagliga sättet....
Toppen åkte av och mycket riktigt hade packningen gått mellan cylindrarna. Bytte packning och satte dit den gamla toppen, utan planing, och 740n går fint igen!
Noterade däremot att de flesta ventilerna läckte mer eller mindre, bensin ångade igenom när de var stängda. Antar att man borde renovera ventilerna egentligen, men det verkar inte ha så väldigt stor betydelse, eller?
Misstänker att en begagnad topp från skroten skulle ha samma problem...
Bytte topplockspackning för ett tag sen, som sagt, men misstänker nu att motorn börjat läcka olja. Kan det vara så att kolvringarna har blivit skadade pga knackandet och motorn därför drar olja? Kan man få ut något vettigt ur ett kompprov? Har inte själv någon kompprovare för att köra provet på en gång... Motorn som sådan verkar gå bra.
Kopplingen tar högt upp.

Jag har läst på litegrann. Om man har e[…]

Jag tror vi kommer får en Europesisk Trump. […]

Teknikens värld har testat 5 olika dimensione[…]

Volvo car UX

Ser att du har temperatur uppe till vänster p[…]