Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Norfolklinetolle
Min farthållare är trasig :D Vet ej vad som är felet :D men kan ngn ge lite tips om hur man ska felsöka elr om de ee ngt typiskt fel på 940 att en viss del i systemet te Farthållaren går sönder ?=) Tacksam för svar :D
Användarvisningsbild
av emwtur
Jag skulle börja med att lossa slangen till vacuumpumpen och suga i den.
rör sig bälgen vid insuget så är det inget fel på vacuumkretsen.
annars är det bara att leta läckage eller som figge77 säger kontrollera ventilerna vid pedalerna.
funkar hastighetsmätaren ?
funkar bromsljuset som det skall ?
säkringen hel ?
( bara kontrollfrågor på sånt som kan få farthållaren att lägga av utan egen förskyllan)
/emwtur
av mekabra
På min var det glapp i blinkers armen on/off knappen går att mäta sig fram till vid kopplingspunkten under ratten ungefär!annars är det som föregående talare sagt!

1
av Norfolklinetolle
emwtur skrev:Jag skulle börja med att lossa slangen till vacuumpumpen och suga i den.
rör sig bälgen vid insuget så är det inget fel på vacuumkretsen.
annars är det bara att leta läckage eller som figge77 säger kontrollera ventilerna vid pedalerna.
funkar hastighetsmätaren ?
funkar bromsljuset som det skall ?
säkringen hel ?
( bara kontrollfrågor på sånt som kan få farthållaren att lägga av utan egen förskyllan)
/emwtur
Vart sitter denna vacuumpumpen ? :)
Användarvisningsbild
av emwtur
bör sitta under bromscylindern på väggen mot fjäderbenet på vänstersidan.
http://www.tradera.com/Farthallare-940- ... 521805#pic
(klicka för att se bilden)
pumpen är längst upp till höger på bilden - anslutningarna för slangarna skall vara neråt !
/emwtur
av Norfolklinetolle
emwtur skrev:bör sitta under bromscylindern på väggen mot fjäderbenet på vänstersidan.
pumpen är längst upp till höger på bilden - anslutningarna för slangarna skall vara neråt !
/emwtur
Var precis ute o kollade de :D De satt ett t kors där under vakuumpumpen som gick upp te en bälg elr ngt ? Skulle man suga i den slangen som går upp te bälgen elr ? :D Och om den är hel vart ska man då fortsätta me felsökningen ? :)
av Norfolklinetolle
mekabra skrev:På min var det glapp i blinkers armen on/off knappen går att mäta sig fram till vid kopplingspunkten under ratten ungefär!annars är det som föregående talare sagt!

plockar man bort plastkåpan under ratten då ? :)

1
Användarvisningsbild
av emwtur
Norfolklinetolle skrev:
emwtur skrev:bör sitta under bromscylindern på väggen mot fjäderbenet på vänstersidan.
/emwtur
Var precis ute o kollade de :D De satt ett t kors där under vakuumpumpen som gick upp te en bälg elr ngt ? Skulle man suga i den slangen som går upp te bälgen elr ? :D Och om den är hel vart ska man då fortsätta me felsökningen ? :)
bäst är att suga i slangen som går FRÅN pumpen - lossa vid pumpen.
är det tätt så funkar både "bälgen" och pedalkontakterna !
Användarvisningsbild
av emwtur
Norfolklinetolle skrev:
mekabra skrev:På min var det glapp i blinkers armen on/off knappen går att mäta sig fram till vid kopplingspunkten under ratten ungefär!annars är det som föregående talare sagt!

plockar man bort plastkåpan under ratten då ? :)
den ovanför knäna är väl lämpligast - tre torx och sedan ta ner bakkanten LÅGT och dra ut försiktigt !
/emwtur
Kopplingen tar högt upp.

Jag har läst på litegrann. Om man har e[…]

Jag tror vi kommer får en Europesisk Trump. […]

Teknikens värld har testat 5 olika dimensione[…]

Volvo car UX

Ser att du har temperatur uppe till vänster p[…]