Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av slidnert
HEJ

Jag har en 740 GL -90. För ca 5 veckor sedan låste sig den nedersta kolven i höger bromsok, fram. Jag och min morfar luckades sedan få in kolven i oket igen och fungerade sedan som vanligt.

Nu har det blivit så att när jag körde igår blev det varmt på fälgen och navkapseln blir också j**ligt varm och det luktade svetts. Vet inte om den har låst sig igen för fälgen blev j**ligt varm igår. När jag upptäckte detta igår var jag på en grusparkerning. Då såg jag att det var lite hålor i gruset och tänkte om jag kör i dem borde det nog släppa, efter det har det inte hänt något idag.

Tror ni att kolven är låst igen eller vad tror ni?

Kom gärna med förslag och svar.

slidnert
av Arne
Renovera eller byt ut oket, kolven kärvar och vill inte återgå därför har du anliggning på bromsarna. Kolla även så bromsslangen inte har svullit invändigt och fungerar som en backventil.
av slidnert
Måste jag byta bromsrör och slangar med när jag ska byta oket?

Försökte ta av oket när problemet uppstod och då fick jag inte av slangarna till oket för dem skruvade ihop sig i varandra.
Användarvisningsbild
av emwtur
är slangarna fräscha så finns det ingen anledning att byta dom.
- en av slangarna måste loss i innerändan för att få loss oket !
- skulle den första du provar strula, så prova den andra !
/emwtur

Din bil var redan trasig, det var därför[…]

Hej, har även detta problem. Vi har en V70 D[…]

Hastihetsmätare.

Hej! Har en 245 från -92 där vägm&[…]

Bromsar på S60

Jag böt på en V60 vid ca 10000 mil. Bel[…]