Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Candypig
Vet inte vad du menar med boråsområdet men i göteborg, en bit att åka kanske :( ,
finns Expertkyl, de tog ialla fall förr 1000:- för fyllning, osäker vad det kostar idag tyvärr, men DÅ var de den billigaste jag hitta (med kvitto :lol: )....och bra......
av Cicaro
Med risk för att få 10 pers på mig som gnäller om farlighet och olämplighet:
Mitt tips är att hitta läckan och fylla själv
Användarvisningsbild
av emwtur
Cicaro skrev:Med risk för att få 10 pers på mig som gnäller om farlighet och olämplighet:
Mitt tips är att hitta läckan och fylla själv
hrmmm !
först i kön :-)

skall börja med att bygga om ett gammalt kylskåp så jag kan vacuumsuga systemet !
( jag letar också efter någon som kan fylla min , om jag får tätt på systemet )
/emwtur
av Cicaro
Rent köldmedie säljs under varunamn som tryckluftspray och kylspray runtom i massor av olika kedjor...

Om du vill fylla själv alltså ;-)

Vilket är lagligt om man följer samma skyddsföreskrifter som gäller auktoriserade verkstader osv.
av Cicaro
Jupp, biltemas måste man dock se upp med de har börjat att blanda i gasol i sina flaskor på sistone(vilket iofs är ett bra köldmedie som bl.a. används i australien, men är brandfarligt om det läcker ut)

Glöm inte att byta torkfiltret, vitkigare än att vacumsugas!
av xxargs
hmm deras kyl och tryckluft på burk ??

biltemas drivgas för airbrush är däremot bytt till gasol sedan hösten 2008

vakumpumpningen är IMHO lika viktig som att man byter torkfiltret om man öppnat systemet/trycklöst system.

kyl/frysskåpskompressor kan suga ned till mellan 100 - 35 mBar absoluttryck beroende på skick - vilket ändå är alldeles för lite för att suga någon fukt ur systemet, samt lämar systemet med mellan 3.5 - 10 % luft kvar i systemet.

luft och syre gör att systemet arbetar med onödigt högt tryck och syret som är kvar kan medverka att starta nedbrytning av PAG-olja och göra den sur i vissa fall.

vakumpump för bil-AC skall i allafall gå ned till 1 mBar absoluttryck då gränsen är 2.66 mBar (2 torr eller 2000 micron) för godkänd vakum
av Cicaro
xxargs skrev:hmm deras kyl och tryckluft på burk ??
Innehåller 25-30% gasol beroende på batch, står flaskan att den innehåller 25-30 % brännbart innehåll.....
av xxargs
hmm... - så det har börjat nu även där, iofs väntad åtgärd då det hela tiden skärps till när det gäller drivgas baserade på HCF134a - troligen är det R152a dom har blandat ut med, som är brännbar och ger hemska kembrännskador (flourväte) om det råka brinna och man har riktig otur - eller DME...

...måste kolla hos mig, köpa på mig lite om det är dom gamla tuberna kvar med 80 - 100 % HCF 134a

nåväl PRF101 och PRF 4-44 på Elfa finns ännu kvar och har ren HCF134a enligt säkerhetsdatabladet, om än lite dyrare
Kopplingen tar högt upp.

Jag har läst på litegrann. Om man har e[…]

Jag tror vi kommer får en Europesisk Trump. […]

Teknikens värld har testat 5 olika dimensione[…]

Volvo car UX

Ser att du har temperatur uppe till vänster p[…]