Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av piddeibyn
Ni får ursäkta om jag har kommit helt galet här i forumet. Letar men kan inte finna nån tråd med V8 motor i 740?
Kan vara så att jag har missat det eftersom jag är helt ny här.
Köpte en 740, inte för att jag behövde den, utan för att den var i så oerhört fint skick.
En 88 utan katalysator och ägaren innan har gjort en del mindre modefieringar.
Bilen är till 95 procent rostfri skulle man kunna säga.

Då jag egentligen inte behöver bilen har jag funderat på vad man skulle kunna göra med den?
Funderade på att låta nån polare sätta i en V8 i den, dvs om det går?
Är det lönt att ge sig på nått sådant?
Finns det en möjlighet att kunna få tummen upp på besiktningen med en V8 i?
Om ja, vilken motor skulle ni rekomendera?
Finns det nån motor som nästintill skulle kunna "glida ner" i 740:n?
Kanske nån har isf nån ca prisuppgift på en V8 som skulle passa?
Eller är det bara en dålig tanke och likabra att glömma den?

Mvh

Peter
av Volv8
rover 3.5l V8 är väl den som är lättast att besiktiga med iallafall om du ska ha automat. Annars en CSB 305 TPI med camaros T5-låda
av Forssen
Besikta den med en "liten" V8 för att efter besiktningen byta upp till något vassare, vad jag har hört så kollar inte bilprovningen vad för v8 du har, bara att det är en v8 under huven. Rätta mig om jag har fel dock :)
av piddeibyn
Tack för er vänlighet.
Då blir det en tankeställare om det ev bör bli en automatare eller inte?
av piddeibyn
Finns det någon som ev vet någon som man skulle kunna lämna in bil, motor och låda till och få det gjort?
Så att bilen blir besiktigad och klar, bara till att hämta den och köra vidare?
Naturligtvis förstår jag att det även kommer att behövas lämna pengar till annat som kan behövas under projektets gång.
själv så bor jag i skåne om det finns nån "känd" person med bra referenser som åtar sig sådana jobb?
Undrar även om någon vet kanske vad ett sådant arbete kan kosta, om vi bortser från motor, låda osv?

Mvh

Peter
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Du får nog räkna med några 10.000 om du vill att någon ska genomföra det åt dig ;) Såvida du inte känner en snäll person.

Värt att tänka på är att du måste ha tag i en v8 med originalmonterad katalysator, annars kommer du inte igenom besiktningen utan ett avgascertifikat ( vilka är väldigt svåra att få tag i )

"glida ner" gör ju det mesta, de är ju bara att svetsa ett par motorfästen lite snabbt och eventuellt modifiera växellådsbalken.

Det svåraste är nog att få kardanen att passa, man får nog byta knut i ena änden på befintlig kardan.
av piddeibyn
Tycker att priset låter helt ok om det är bara till att sätta sig o köra, besiktigad och klar.
Vad hade man gjort utan detta forum och er schysta människor som svarar och ger goda råd?
Bugar och tackar.
Kopplingen tar högt upp.

Normalt ska det vara ett "spel" I pedale[…]

Dålig broms

Dålig huvudcylinder som läcker internt […]

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]