Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av pekka88
Jag har en äldre Volvo som jag vill ha den allra bästa motoroljan till.
Jag köper den allra dyraste oljan för att vara säker på att få med alla de bästa addetiver.
oljefabrikat brukar ha speciella oljor för äldre motorer, rengörande och smörjande mot packningar osv.
dessa oljor brukar vara billigare och även vara av semisyntetisk blandning, gör jag som konsument fel i att köpa den dyraste och hoppas på att det allra bästa är "nerblandat" i den ,,,eller skulle min gammla volvo må bättre av den billigare oljan som sägs vara mer anpassad? (Självklart är det rätt viskositet jag gämför emellan)

Ett exempel är: "Castrols High Mileage" som är hälftern så billig som "Castrol Edge" serien

Sen vet även jag att det duger gott å väl med biltema olja i denna typen av motor.
av FXWG
Jag tycker du gör rätt i att inte hälla i vad för "slask" som helst men,byt hellre med lite tätare intervaller än att hälla i svindyr racingolja enligt serviceboken. Det är ju trots allt en Volvo med gjutjärns-motor, inte en Lamborghini eller hur....? :D
Användarvisningsbild
av Anders E
Jag kör med Biltemas semi-syntetisk i min 945:a 36000 mil och det funkar kanon.
Olja+Volvo´s oljefilter kostar ca 250:- vilket gör att du kan byta olja hur ofta som helst
utan att bli ruinerad.
Användarvisningsbild
av päpplet
Oljan är ju dessutom samma som statoils så den kan ju inte vara dålig heller. Jag kör med Biltemas helsyntet och Volvofilter i min 16V
Kopplingen tar högt upp.

Normalt ska det vara ett "spel" I pedale[…]

Dålig broms

Dålig huvudcylinder som läcker internt […]

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]