Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo944gl
Hej! Håller på att renovera en nyinköpt B230FT 91a ( 55000mil enligt hastighetsmätaren) motor som jag skall montera i en 944gl 92a.
och jag har hört att man kan löda dit ett relä för spridarna, för det skall vara en annan ohm. vart kan man köpa detta isånnafall? el hur skall jag göra?

sen är motorn från en automat, aw71 hete lådan tror jag.
och efter som jag skall ha en M47låda och koppling från en B230FB så måste jag byta lagret som sitter i veven. Men hur byter jag detta??
måste jag riva ut veven? för jag hade inte tänkt att göra det!

Sen har ju biltema turbos som dom säljer för 4000:- till volvo. men är dessa bra? har hört att axlarna inte är ballenserade och kommer rasa snabbt. det är som en kina turbo? :???: :?:

och vart skall man skall köpa topplockspackning?
Mekonomen
KLRacing
Adcenter
Biltema
jag vill ju inte betala 1300kr för en packning och sen rasar den efter kanske halvår
Planerat är att köra på ca 0,9 bar med en 16T

Kan man beställa oljerör någon stanns? jag fick inte med några därifrån jag köpte motorn. pga några hade varit och snott både turbo,grenrör och rör.

Och om man skall beställa Lager till vev och stakar, är det något spec man skall tänka på då?

Tacksam för snabba svar! Mvh!
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Relä? Nej nej nej. Det är spridarmotstånd du ska ha.

Byta till en M47:a? Tom M46 är ett bättre alternativ om man ser till hålllbarheten.

Allt som kommer från kina är inte skräp och dessutom får du ju garabti på den. Men är du orlig för dem turbosarna så får du ju 2 beg original för samma pengar i jämförelse.

Vart du köper toppackning spelar inte så stor roll. Det är inte den svaga punkten i början när man trimmar så länge allt annat funkar som det ska.

Oljerör finns på volvo. Enda man behöver ha koll va det gäller lagren är om vevaxeln är omslipad eller ska slipas om innan ihopmontering så man kan beställa rätt storlek på lager.
av volvo944gl
Marlboroman skrev:Relä? Nej nej nej. Det är spridarmotstånd du ska ha.
Svar: menade det. tänkte en sak. skrev en annan. vart köper man detta då?

Byta till en M47:a? Tom M46 är ett bättre alternativ om man ser till hålllbarheten.
Svar: Jag vet, hehe. men jag har en liggandes. det får bli sålänge
Men hur gör jag med lagret?

Allt som kommer från kina är inte skräp och dessutom får du ju garabti på den. Men är du orlig för dem turbosarna så får du ju 2 beg original för samma pengar i jämförelse.

Vart du köper toppackning spelar inte så stor roll. Det är inte den svaga punkten i början när man trimmar så länge allt annat funkar som det ska.
Svar: Nej det jag menar är att det finns ju olika hållbarheter på packningarna..
allt skall fungera som det skall när jag monterar motorn!

Oljerör finns på volvo. Enda man behöver ha koll va det gäller lagren är om vevaxeln är omslipad eller ska slipas om innan ihopmontering så man kan beställa rätt storlek på lager.
Svar: Ok. hur ser jag om den är inslipad då? detta är min första motorrenovering, som jag gör sj! har bara varit med innan! :P
Användarvisningsbild
av Sparkz
volvo944gl skrev: sen är motorn från en automat, aw71 hete lådan tror jag.
och efter som jag skall ha en M47låda och koppling från en B230FB så måste jag byta lagret som sitter i veven. Men hur byter jag detta??
Det är alltså inte vevlager vi pratar om utan stödlagret för ingående axeln i växellådan? På en automat finns inget lager, utan bara en bussning som centrerar momentomvandlaren. Den är bara att rycka ut med en glidhammare, eller fyll utrymmet bakom med fett och knacka in ett dorn/rundjärn/axelstump som passar i hålet (15mm). Då trycket fettet ut bussningen.

Lagret är ett vanligt standardlager, 6202 2RS som går att hitta billigare än på Volvo.
av volvo944gl
Lager är in handlat från ad hd :lol:
nej inget vevlager utan lagret som sitter i svänghjulet/vevaxeln. som centrerar ingående axel från låda.
Kopplingen tar högt upp.

Normalt ska det vara ett "spel" I pedale[…]

Dålig broms

Dålig huvudcylinder som läcker internt […]

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]