Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Grena
Min volvo 960 3.0 Aut -92 drar på tok för mycket bränsle, ca. 1.8l milen vid lugn blandad körning. Den svarar inte på gasen när man precis har startat den, fastän den precis varit igång, utan går dåligt och ibland stannar i 100-200 meter, sedan börjar den gå normalt.
Annars går bilen helt okej, kanske lite slö på låga varv.
När jag köpte bilen bytte jag bakre ljuddämpare till en liten rund tom dämpare, kan det ha någon betydelse?

Utsläppsvärdena var enligt besiktningsmannen mycket bra, kan skaffa de exakta siffrorna om det behövs.

Jag ska byta olja, oljefilter, stift och luftfilter. Vad annat bör jag kolla/byta? Ska även kolla felkoderna. Älskar bilen men tråkigt att den drar så mycket. Jag vet att det inte är någon snål bil direkt men runt 1.5l/milen vill jag iaf slippa.
av rd350
Hej! Som du själv skrev, kolla felkoderna. Tempgivaren som föregående skrev kan det mycket väl vara,luftmassemätaren kan också vara lite skum eftersom den inte svarar på gas. Se även till att motorn går upp i temp som den ska, nålen ska stå rakt upp gör den inte det påverkar det förbrukningen avsevärt. En frisk 960 drar ca 1.2. Obs! ca, det skiljer mycket från förare till förare.
av Grena
Tack för svaren!

Motorn blir snabbt varm, och temp. nålen står rakt upp som den ska. Aldrig över, aldrig under.
Den svarar på gasen som den ska alltidd, förutom när man precis startat den (spelar ingen roll om den är kall eller varm). Men det lägger man knappt märke till, är bara de första hundra metrarna som den inte riktigt går normalt.

Var ligger felkodsboxen, och i vilket läge ska jag koppla kabeln?
av Grena
Har nu kollat felkoderna. med kabeln i uttag 2 så var det inga fel, 1-1-1 blinakde det alltså. Men när jag testade i uttag nr 1 så fick jag 2 olika felkoder: 1-4-3 och 3-2-2.

Uttag 1 och 2 var de enda som kabeln passade i.

Någon som kan tyda dessa felkoder åt mig?

Kan dessutom tillägga att jag lade märke till ett surrande ljud när jag hade på tändningen och motorhuven uppe. Surret kom från en liten metall grej av märket bosch som sitter lite till höger om motorn, under slangen mellan motorn och luftfiltret. Vet dock inte vad det är för något.

När jag har motorn igång hör jag även ett surrande ljud från motorrummet, som ökar med varvtalet. Låter lite som om en elmotor skulle vara igång samtidigt som 6an varvar :) Surret är ganska högt.
av rd350
Hej! Utag ett är till växellåda 1.4.3 är kickdownkontakt (har för mig att även på dessa äldre sitter den på gasvieren vid torpedpåten) 3.2.2 finns ej med på listan. Det som surrar är förmodligen tomgångsventilen, den gör så ibland. Börja med att kolla kickdownkontakten den brukar kunna gå mitt av där gasvieren går igenom torpeden.
av Grena
rd350 skrev:Hej! Utag ett är till växellåda 1.4.3 är kickdownkontakt (har för mig att även på dessa äldre sitter den på gasvieren vid torpedpåten) 3.2.2 finns ej med på listan. Det som surrar är förmodligen tomgångsventilen, den gör så ibland. Börja med att kolla kickdownkontakten den brukar kunna gå mitt av där gasvieren går igenom torpeden.
Tack för ditt svar!
Exakt vad gör kickdown kontakten? Kickdownen funkar ju, men inte kanske riktigt som den ska. Den är kanske lite långsam att kickdowna, och ibland så växlar den inte alls ner. Är den svår eller dyr att byta?

Jag är helt säker på att den blinkade 3-2-2. Konstigt att det itne betyder något :P
av rd350
Funkar inte kickdownkontakten kommer lådan bara att reagera på spjällkontaktens läge, man bytar hela gasvieren komplett med kontakten, kolla först kablar och sånt. Surrandet kan vara en spännare eller brytrulle till hjälpagregatrem (generatorrem) eller kamrem som håller på att ge upp. Prova att lyft av generatorremmen och se om ljudet försvinner.
Kopplingen tar högt upp.

Normalt ska det vara ett "spel" I pedale[…]

Dålig broms

Dålig huvudcylinder som läcker internt […]

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]