Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Annnan
Har en Volvo 744 GLE med en automatlåda AW71.

Ska nu byta olja i lådan men vilken sort vill den ha..?
Användarvisningsbild
av Annnan
figge77 skrev:dexron III

behövs runt 15L (i vissa fall mer) för sköljning
Misstänkte det! Tack!

Är det nån sil som ska bytas eller bara rengöras i tråget? Är det bästa sättet att skölja att låta 15liter passera in och ut genom rören som sitter i kylaren?
Är det att rekommendera att skölja?

Vet du om nån har hällt i Omega i lådan (som mjukar upp packningar och tätningar)?
av figge77
hej!

sitter filter undre tråget man kan byta om man vill. det är väl rekomenderat att göra ibland.

ang sköljning så visst koppla loss nedre röret vid kylarn så pumpas gamla olja ut där å fyll i ny me tratt ner i lådan (som vanligt).. bara hålla på till de kommer ren "hallosaft" där. sen fyll på så nivån stämmer när du är klar. kan räck me mindre än 15l. sköljde min 940 som oljan såg ut som svart regnvatten i.. räckte inte me dom 20L ja hadde till förfogande..va brun fortfarande.

om inte lådan läcker tycker jag inte du ska hälla i annat än atf oljan.

aw70/71 är inte så kinkiga. så länge man har hygglig olja i så går dom hur långt som hälst

mvh fredrik
Användarvisningsbild
av Annnan
Tack för svaret! :-)-)

Tycker du att en sköljning är ett måste eller kan det räcka med att tömma ur så mkt som möjligt och sen hälla i nytt?
av Afolkers
Jag bytte nyligen på min 945 turbo med aw71l.
Jag gjorde såhär.
1 Lossa pluggen i tråget, töm ur oljan, sätt tillbaka pluggen.
2 Fyll upp så mycket som möjligt
3 Lossa övre kopplingen vid kylet.
4 Starta bilen och kör ur till de kommer bubblor, ca 30sek.
5 Fyll på och gör om tills de kommer fin olja.
6 Kör bilen på tomgång genom växlarna och sen kolla oljenivån

Ungefär så gjorde jag, finns en kanon bra guide på nätet här någonstans.
Jag gjorde nog av med 11l tror jag, var väl inte 100% bra men bättre än att inte skölja alls :P
av figge77
oljan måste pumpas ur efter som man får bara ur nån liter eller 2 om man släpper oljepluggen. det är närmare 8 liter i lådan

Afolkers: ja den guiden har jag åxå sett. faktiskt väldigt bra gjord! går att hitta via google.

ser att jag skrev lite knasigt. jag skrev undre röret de är alltså det röret oljan pumpas till kylarn i släpp övre kopplingen och sätt slangen över gängen på kylarn och dra åt med slangklämma.
va ett tag sen jag gjorde det men afolkers har helt rätt
Användarvisningsbild
av Annnan
Tack för era svar!

Går det att få ur oljan från momentomvandlaren på det sättet också?

Lådan läcker inte, förresten. Men dom blir ju "otäta" med tiden. Så Omegan var tanken att användas i förbyggande syfte.. Vad tror ni? Har ni hört talas om Omega-oljan?
Användarvisningsbild
av leifer
Jag hällde lite i omega 917 i min låda AW71L förra året. Är nog inte fel i alla fall. Min läcker inte heller.
Användarvisningsbild
av Annnan
leifer skrev:Jag hällde lite i omega 917 i min låda AW71L förra året. Är nog inte fel i alla fall. Min läcker inte heller.
Aha! Tack för svaret :-)

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]