Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av GLE
Hej!
Har en 740 GLE av 1988 årsmodell med B230E och CI-Jetronic. Nu är det så att den har börjat gå väldigt dåligt på tomgång och känns orkeslös i uppförsbackar.
När man startar motorn kall så ligger tomgången strax över 1000 rpm och motorn går rätt så jämt och fint, men när den blir varm så ligger tomgången runt 600 rpm och hela bilen skakar(jobbigt i stadstrafik).
Om man startar motorn och den är varm så är den väldigt segstartad och när den väl hoppar igång så står den bara och bluddrar och har väldigt låg tomgång men ger man gas och varvar lite och sen släpper gasen så sjunker tomgången åter till ca 600 rpm.
Så då undrar jag, vad beror det på?

PS. Tändstift och luftfilter är bytt.
av rd350
Vanligaste felet är gummitätningarna runt insprutarna, spruta startgas runt insprutarna med motorn igång. Kolla även bälgen mellan gasspjäll och mängdmätare.
av GLE
Ok.
Jag hörde att det också kan vara tjyvluft i antingen insugspackningen eller i grenrörspackningen men jag vet inte om det stämmer!
av GLE
Hur ställer man in tomgången på en B230E?
Skruvade på en skruv under insuget, ungefär lika stor som en enkrona och när jag skruvade ut den så dog nästan motorn och när jag skruvade in den så höjdes tomgången till ca 600 varv och jag skruvade mer men det hände ingenting.
Så då undrar jag: var det fel skruv jag skruvade på? Finns det nån annan skruv som man ställer upp tomgången med?
Hoppas på svar :P
av JE Jr
Tomgångsjusteringen sitter ungefär där du beskriver, men vet inte riktigt vad du skruvat på? Det känns ju dock troligt att de var tomgångsskruven.

Men byt spridartätnignarna innan du gör nåt mer.

Sen kan du ta loss gummibälgen mellan mängdmäaren och insuget. Mätskivan var väldigt kletig på min bil så den blev för tung. Då blev tomgången lite kass.
av GLE
Ok. Tack för svaret. Jag känner mig rätt blåst på CI - Jetronic. Hur rengör man mätskivan utan att rubba nån inställning så hela systemet blir i obalans och orsakar stora problem?
Är spridartätningarna svåra att byta?

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]