Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av runte
Bytte skivor + klossar (ej org) runt om för mindre än ett år sedan, Volvo 945 -96, i vintras började det med lite skakande i ratten vid inbromsning samt ljud "donk donk" som var tydligt beroende av hjulhastigheten, väntade till sommarhjulen skulle på för att kolla om någon skillnad men icke. Det blev bara värre och värre

Nåväl köpte ny skivor fram (skulle gå på garanti vid fel) mätte upp de gamla innan demont, ca 0,05 mm skevhet bara, felet kan ju inte bero på skivorna tyckte jag och monterade nya klossar, ingen skillnad, kopplade ifrån ABS:n, ingen skillnad, inga fel på bromsoken. Nyligen besökt bilprovningen ua. Bytte till slut skivor och felet var totalt borta

Grubblar ändå vad som orsakat detta, under de senaste månaderna har det "donkat" riktigt kraftigt och med rejäla skakningar i ratten

Det går inte finna något som helst anmärkningsvärt på de nyss bytta skivorna och som nämnts ingen skevhet, iofs har ju bara kollat yttersidan

Någon som har någon bra teori så fram med den :)
av runte
Casal skrev:Bromsoken åtdragna ordentligt? Annars kan det ju vara dom som klonkar.
Japp, det kollade jag direkt jag märkte skakningarna och naturligtvis även hjulmuttrarna
Användarvisningsbild
av emwtur
hur är det med tjockleken på skivorna - är den lika varvet runt ?
/emwtur
av runte
Fluffen skrev:Sprucken bromskiva?
Inte vad jag kan upptäcka med blotta ögat

Borde oxå vara jämna i tjocklek enl. indikatorklockan
Användarvisningsbild
av Kompe
Är det orginal elr pirat du kör med? Farsan hade problem mä sin 945a för några år sen, han hade sattit på pirat för han hade ente råd till org. Dom skrek å hade sig å med tiden drog dom snett också :/

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]