Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av leifer
Hej

Har en 940 LTT, står i handboken att oljemängden är ca 4,5 liter med turbon inräknad. Fast när man byter olja vid en vanlig service räcker väl 4 liter?

Har inhandlat olja, oljlefilter, luftfilter och en plastdunk för uppsamling av gamla oljan.

Har aldrig gjort detta förut. Vad ska man tänka på? Hur hårt ska skruvar dras åt? Sitter oljefiltret stenhårt?

Eller finns nån länk redan med råd i detta?

Tacksam för tips.

Mvh /Leif
av sicnarf
Du ska inte dra åt oljefiltret stenhårt,det räcker med handkraft lite grann.Drar du förhårt kan det spricka och gå sönder.Bottenpluggen vid oljebyte kan sitta hårt men där är det inte så farligt om man drar åt lite.Du kan byta koppar packningen där om du vill,själv gör jag inte det,jag tar den gamla.Du kan efter att ha kört några dar känna på filtret och se att det sitter fast ordentligt.Kanske efterdra lite lätt med handen.
av Rick
4 liter räcker, fyll filtret med olja innan du sätter på det så får motorn upp oljetrycket fortare...
Användarvisningsbild
av Fluffen
Då oljefiltret inte sitter rakt upp som på 850 mfl, så är det ingen nytta med att fylla det nya filtret med olja innan, man blir bara blöt i håret då... :mrgreen: Var noga att dra på lite olja på filtrets gummipackning med fingret innan du skruvar på det.
Användarvisningsbild
av leifer
Jätte bra tips! Tror jag vågar göra det själv nu. Hoppas bara jag få loss gamla filtret med handkraft.

Har det förresten nån betydelse om motorn är varm eller kall när man byter oljan?
Användarvisningsbild
av emwtur
leifer skrev:Jätte bra tips! Tror jag vågar göra det själv nu. Hoppas bara jag få loss gamla filtret med handkraft.

Har det förresten nån betydelse om motorn är varm eller kall när man byter oljan?
det är lättare att bränna sig om oljan är varm :-)

JAG skulle rekommendera att låta bilen stå ett tag så att oljan hunnit rinna ner i tråget innan man byter den !
Å andra sidan rinner oljan lättare när den är varm....

En oljefiltertång - är inte fel att ha för att släppa oljefiltret
- själv brukar jag alltid använda en skruvmejsel och ett snöre för att släppa oljafiltret.
kan göra en beskrivning om någon undrar !

/emwtur
Användarvisningsbild
av Marlboroman
leifer skrev:Har det förresten nån betydelse om motorn är varm eller kall när man byter oljan?
Jag brukar byta med varm motor. Fördelen med det är att så mycket som möjligt rinner ut av de gamla oljan eftersom den blir mer lättflytande. Nackdelen är att motorn inte riktigt gillar att man sedan håller kall olja i den. Med kall motor så blir det omvänt.
Användarvisningsbild
av leifer
Pratade med polaren jag köpte bilen av. Han varnade lite för helsyntet och menade att det finns risk att den trycker sönder packningar (med tanke på 0,8 bar turbotryck kanske den risken ökar?). Gör den det så är det billigare att köpa en motor på skroten än att renovera den menade han. Låter ju inte bra! Nån som vet mer om detta?

Är det så illa så kanske jag kan köpa mineralolja och blanda 50-50 med den heltsyntetoljan jag redan köpt.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
leifer skrev:Pratade med polaren jag köpte bilen av. Han varnade lite för helsyntet och menade att det finns risk att den trycker sönder packningar (med tanke på 0,8 bar turbotryck kanske den risken ökar?). Gör den det så är det billigare att köpa en motor på skroten än att renovera den menade han. Låter ju inte bra! Nån som vet mer om detta?
För oljan förstör packn... Nja... Visst finns det fall där folk fått läckage, men det är för att oljan har gjort ren på ett ställe där någon packning varit dålig. Så oljan är inte enbart skyldig, utan det är en kombination mellan den och dåliga delar i övrigt. Men att oljan som sådan skulle förstöra motorn har inget med den nyktra verkligheten att göra.
Användarvisningsbild
av leifer
Marlboroman skrev: För oljan förstör packn... Nja... Visst finns det fall där folk fått läckage, men det är för att oljan har gjort ren på ett ställe där någon packning varit dålig. Så oljan är inte enbart skyldig, utan det är en kombination mellan den och dåliga delar i övrigt. Men att oljan som sådan skulle förstöra motorn har inget med den nyktra verkligheten att göra.
Aha ok. Den har inte dragit nån olja sen förra bytet. Men kanske man då ska hälla i nån extra smörjprodukt för packningar i oljan? Typ Omega 917. Så att man eliminerar den risken du pratar om att den gör rent en dålig packning?

Å andra sidan, om det värsta som kan hända är att den börjar dra lite olja, så att man får fylla på oftare, så kanske man kan ta det. Bara man slipper risken att få göra nåt större ingrepp för dyra pengar, enbart för att man börjat med helsyntet.

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]

Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]