Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Fredake
Hej

På min 745 med B230F med AW växellåda så går inte fjärde växeln i, har då kommit fram till att relät kan vara dåligt, men jag läste även att man kunde bygla relät.... hur gö man detta?? min andra fråga är att om man skaffar ettt relä från skroten från en manuell, är det någon skillnad på dem??

MVH
Användarvisningsbild
av Tjovve
Jag hade samma bekymmer, köpte ett relä på skroten för 200. Volvo skulle ha 1200 för ett nytt. Ta ur ditt relä när du skall köpa så du får samma beteckning så är du säker. Vet inte om det funkar med relä från manuell?
av Casal
En helmanuell bil bör ju inte ha ett overdrive-relä eftersom den har ju ingen overdrive.

Men kolla enkla saker först, vad händer när du trycker på knappen med 4:an i? Lyser det vid intrumentpanelen? Om det gör det så är det inte relät felet.

Om det inte lyser eller klickar när du trycker på knappen så kan det vara knappen som är kass, kabelbrott från knappen eller relät är kass.

Låna relä kan ju vara en bra idé för felsökning.
Användarvisningsbild
av Tjovve
Om det är en AW71 som sitter i bilen så finns det ju ingen knapp för öv. Det är en tillsats som lägger i öv själv. Så tror jag Fredake menade manuell låda med med knapp för öv.
AW-lådorna 70 och 71 har en lockupfunktion med en knapp på sidan av växelväljaren där man kan koppla bort fjärde växel t.ex när man drar tungt släp eller husvagn. Ett sådant relä kostar ca 350-400 kr på Volvo
Användarvisningsbild
av Tjovve
Prisuppgift som jag fick hos Volvo i Ljungby 2009 var 1200 kr. Vilken Volvo återförsäljare säljer dem för 350-400 kr? Vilket även det är dyrt för ett relä tycker jag. Och det är samma relä vi talar om.
Tjovve skrev:Prisuppgift som jag fick hos Volvo i Ljungby 2009 var 1200 kr. Vilken Volvo återförsäljare säljer dem för 350-400 kr? Vilket även det är dyrt för ett relä tycker jag. Och det är samma relä vi talar om.
Titta på Volvos Nice Price lista det ser du både pris med Volvokort och utan. Det priset som du fick kan aldrig varit reläet utan något annat
Användarvisningsbild
av Tjovve
Ja du har rätt, undrar vad jag fick pris på? Med montering? Kan väl inte haft med årsmodellen att göra, min var en -90:a
3523804 Relä överväxel AW70/71, 85-87 388:- 357:-

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]

Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]