Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har en Volvo 940 GL -94 som aldrig startar på 1:a försöket när den är kall utan endast på 2:a försöket. Den går lite ryckigt nån liten sekund för att sedan gå normalt. Slår jag av bilen en kortare stund så startar den direkt men om den stått ett tag så är det försök nr 2 som gäller igen.
Pumpen låter alltid när jag vrider på nyckeln...
Skulle göra standard grejen att börja byta bränslepumsrelä, men det sitter inte under askkoppen på min bil. Jag har haft flera volvo 740 som jag skruvat med så jag vet hur det ser ut och var det sitter, enda relät vid askoppen som liknar ett bränslepumsrelä är intervallrelät till torkarna!
Bilen går helt normalt vid körning och visade inga konstiga värden vid besiktningens avgaskontroll.
Senast redigerad av 1 speedytiger, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Menar du att bränslepumpen låter konstant när nyckeln är i läge 2?
Jag funderar på backventilen vid pumpen. Om den är kass, så flyter bränslet tillbaka (bort från fuel-railen). När du sedan försöker starta så måste pumpen först pumpa fram till fuel-railen ocg sen bygga upp tryck där...
av speedytiger
Nä den surrar nå sekund tills trycket kommit upp, den låter inte hela tiden.
Men trycket till fuelrailen byggs väl upp när man vrider nyckeln till körläget, det är väl det "surret" man hör om man väntar i körläget innan man vrider om till start...
av speedytiger
Jocke S. skrev:Menar du att bränslepumpen låter konstant när nyckeln är i läge 2?
Jag funderar på backventilen vid pumpen. Om den är kass, så flyter bränslet tillbaka (bort från fuel-railen). När du sedan försöker starta så måste pumpen först pumpa fram till fuel-railen ocg sen bygga upp tryck där...
Har testat att vrida av och på nyckeln ca 10 ggr innan 1: starten, alltså så att pumen låter den där sekunden. då går den igång på en gång.
Då kanske det är backventilen? Bygger pumpen ett speciellt tryck innan start eller går den bara för att någon sekund innan man ska startartar.

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]

Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]