Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Dior
Jag har möjlighet att köpa en V90 (har glömt årsmodell) som gått ungefär 33 000 till ett fördelaktigt pris.

MEN

den har stått utomhus hela vintern och bromsarna bak har satt sig, bilen kördes sedan så att skivorna överhettades, blev skeva. När bilen kollades på Bilia för reparation kom de fram till att det skulle kosta mer än 12 000 kronor för byte av skivor, ok, sköldar och bromsrör (ev något mer). Detta tycker jag inte att det är värt så jag undrar hur svårt kan det vara att byta detta själv.
Om jag köper det på Mekonomen gissar jag att det går på 4000-5000 kronor, på bilskroten ungefär hälften.

Vad tror ni, är det för svårt eller? Jag har inte tummen mitt i handen men jag är iheller inget profs, en vanlig hemmamekaniker.
Användarvisningsbild
av chrille740
Du klarar säkert av det utmärkt själv du har ju inte tummen mitt i handen säger du så det blir noga inga större problem, särskilt svårt är det väl inte med lite tålamod och tid.
Användarvisningsbild
av Rökmåln
Det fixar du, det svåraste i sammanhanget är väl bytet av bromsrören skulle jag säga.

Tänk bara på att lufta rätt och riktigt.
av Candypig
tips, köp en bromsluftare man kopplar till tex ett däck så kan du lufta systemet "ensam", har ett sådan själv och iofs bara bytt ett ok själv, men det funkar kanon!! Tror den finns på mekonomen......
Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]

Byta den stora är görbart om man inte ha[…]

Ladd problem Volvo 760

Normalt laddningsspänning på tomgå[…]