Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av morgan76
Nån som vet hur man hittar rätt monteringsanvisning till ett begagnat drag när man inte vet fabrikatet.. Tänkte reg.besikta en 745 som idag inte har dragkrok. Draget kommer från en -89 sedan. Enligt bilprovningen behövdes inte nån typskylt på draget så länge papper finns.
Tycker det känns onödigt att springa iväg och köpa nytt i kartong när bra begagnad ligger lös i garaget.

Alla bra tips mottages gärna..
Användarvisningsbild
av morgan76
Om det nu är ett originalmonterat drag så är det nog inga problem att få papper på Volvo.
Det var just det som var problemet, att jag inte vet vilket fabrikat det är.
Kan ju alltid chansa och testa med Volvo...
av Volvo_740_GLT
Det måste sitta en typskylt på draget annars får du annars inte igenom bilen. Det enda draget som man inte behöver ha med sig monteringsanvisningen är om du montererar på ett Volvo originaldrag.
Användarvisningsbild
av morgan76
Eftersom som jag var in på bilprovningen och frågade om typskylten och dom sa att det var okej så måste jag väl lita på det?
Tänker testa iallafall, bara jag hittar rätt monteringsanvisning.
av Volvo_740_GLT
morgan76 skrev:Eftersom som jag var in på bilprovningen och frågade om typskylten och dom sa att det var okej så måste jag väl lita på det?
Typskylten behöver inte vara med eller mont.anvisningen och du byter ett drag på en bil, men när du sätter på ett drag som aldrig varit reggad med drag så är det typskylt och monteringsanvisning som gäller annars blir det bilen inte godkänd.

Jag har själv monterat ett drag utan typskylt och hade mont.anvisning men bilen blev inte godkänd, så jag gick till Volvo och köpte ett nytt... För typskylten är det första dom tittar på.

Ett utdrag fån bilprovningen:
Dragkrok

Om du har monterat eller tagit bort en dragkrok måste fordonet genomgå en begränsad registreringsbesiktning inom en månad.

Monteringsanvisningen ska tas med till Bilprovningen vid registreringsbesiktning. Bokning sker via telefonbokningen.

Vid montering, kontrollera att identifieringsskylt sitter på draganordningen samt att den överensstämmer med monteringsanvisningen.
av Redlös
morgan76 skrev:Eftersom som jag var in på bilprovningen och frågade om typskylten och dom sa att det var okej så måste jag väl lita på det?
Typskylten är skit samma, alla uppgifter står på mont.anvisningen. Den kommer du inte undan.. Men det kan inte finnas speciellt många olika fabrikat att välja på. Dom jag kan komma på på rak arm är Biltema och Kovil, utöver original förstås. Kolla respektive tillverkares hemsida, det brukar finnas anvisningar att ladda ner. Så gjorde jag med ett begagnat Biltemadrag på en Audi. Typskylten på det draget var helt oläslig men det var inga problem det heller.
av FXWG
Min besiktningsgubbe sa -Du monterade väl det med NYA skruv hoppas jag????? Ooh javisst! :roll: :oops:
av 455_webley
FXWG skrev:Min besiktningsgubbe sa -Du monterade väl det med NYA skruv hoppas jag????? Ooh javisst! :roll: :oops:
Ja, det är en bra idé eftersom dom kan gå av vid belastning annars. :|

Glöm inte heller att dom ska momentdras!
av Volvo_740_GLT
Redlös skrev:
Typskylten är skit samma, alla uppgifter står på mont.anvisningen. Den kommer du inte undan.. Men det kan inte finnas speciellt många olika fabrikat att välja på. Dom jag kan komma på på rak arm är Biltema och Kovil, utöver original förstås. Kolla respektive tillverkares hemsida, det brukar finnas anvisningar att ladda ner. Så gjorde jag med ett begagnat Biltemadrag på en Audi. Typskylten på det draget var helt oläslig men det var inga problem det heller.
Då gjorde besiktningsmannen tjänstefel för typskylten ska vara läsbar. Det finns ett antal olika tillverkare på drag.
Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]

Byta den stora är görbart om man inte ha[…]

Ladd problem Volvo 760

Normalt laddningsspänning på tomgå[…]