Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Ampe
Skruvade ner bilen idag för det hade läckt in olja i vattnet, när jag lyfte bort toppen så såg packningen hel ut och jag hittar inga sprickor i toppen. Någon som har något annat förslag på var de kan läcka eller de kanske inte alltid syns på packningen att den är kass? Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av Gufen
Packningen kan vara kass utan att man ser det faktiskt...hur ser toppen ut? Verkar långsökt men, det kan ju bli sprickbildning i dem.

mvh
Användarvisningsbild
av Rökmåln
Casal skrev:Toppen kanske bara behövde efterdras.
Har du gamla toppbultar? Kan ha blivit "svampiga" efter åren.
Skall dras 65nm plus ett kvarts varv om jag inte minns fel. Har du gamla bultar kan en bra ide vara att efterdra efter en 10 mil. Och som någon nämnde så kan även osynliga sprickor visa olja i vattnet. Ny packning + nya bultar, byt vattnet och se om du fortfarande har olja i vattnet efter några mils körning. Kan dock ligga kvar oljerester i kanalerna. Är det fortfarande olja som innan så kan det ju bara vara oljekylaren om du har automat.
Användarvisningsbild
av Gufen
Om du inte vill chansa å lägga pengar på bultar med mera, så kan du ju lämna in toppen på provtryckning för å ev. utesluta sprickor osv.
av Ampe
Har fixat en annan topp från en krockad bil som ja tänkte byta till, men kan det vara något fel på blocket som gör att oljan rinner in i vattnet? Jag har manuell på bilen.
Användarvisningsbild
av Gufen
KAN kan de ju säkert, men det är ytterst ovanligt enligt min erfarenhet...troligtvis är de toppen som är sprucken eller liknande...

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]

Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]