Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av danielekholm
Har en volvo 745 -88 med 4 växlad låda och OD.
Lådan är en M46'a.

OD'n är dessvärre död, alltså slår inte till när jag trycker på knappen.
Vad kan vara fel?

Lampan på instrumentpanelen tänds när jag trycker på knappen.
Det klickar till när jag trycker på knappen, har kollat relät, TROR det är okej, ska kolla med ett annat
för säkerhets skull.

Men om det nu inte är Relät, vad kan då vara fel?
Lite olja i ODän?
Solenoiderna?

Tips och trix, allt är välkommet!
Om någon har bilder på hur det ser ut och hur man gör får ni gärna lägga upp det!!

// D
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Ingen höjdare på m46 direkt men kablarna som går till OD:n har jag för mej sitter ganska oskyddat och kan få dålig kontakt.

Sen är det som du skrev, lite olja, dålig solenoid, ska finnas ett filter i dessa lådor och det kan ha blivit täppt med tiden. Misstänker att filtret sitter i oljematningen till OD:n så täpps det så blir det förstås inget växlande...

Har annars en m46 ligger ( från 240 ), men de ska bara vara att skifta spakställ o de så ska de passa. Medbringaren ska vara samma vad ja minns också...
av blådåren
Gör en test med att lägga + direkt på solenoiden på lådan.
Ta bort originalkabeln och sätt dit en egen, lägg på + när du är uppe i lagom fart (ex från cigg-utt) och se om den går i.
Gör den det så är felet elektriskt (du har såklart kollat att solenoiden klickar när den får ström när du ändå är under och kopplar i kabeln) .

går den inte i, så kolla oljenivå och filter som föreslagits !.
Ett oljebyte kan också hjälpa.
I mina (m46) lådor har jag alltid bytt till mobil-1 syntetolja!!, har fått "igång" ett par lådor som bråkat lite genom detta !!.

(har också ett par lådor som blivit över) ;-)
av Volvos90
Testa om du har spänning på solenoiden genom att göra så här,lägg i 4ans växel sätt på tändningen tryck på od knappen och du sa att lampan lyste,Mät nu på kabelskon på solenoiden där skall nu vara spänning.
av Volvo_740_GLT
Kolla kabelskon vid växellådan, brukar bli dålig kontakt där, byt kabelskon så ska du se att det fungerar igen

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]

Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]