Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Johankman
Hejsan

Har sedan någon vecka tillbaka problem med servostyrningen på min volvo 940 GL -93.
När bilen står still så har man inget servo alls, och kollar man i motorrummet samtidigt som någon vrider ratten så ser man att servopumpen och fläkten stannar, och går igång igen så fort man släpper ratten.

Det konstiga är att ibland fungerar det hela finfint!

Har märkt att remmen till servopumpen och fläkten är lite sliten, är inte så spänd som den bore vara. Kan det ställa till med dom symptomen bilen har? Tycker att isåfall borde den ju vara kass hela tiden, och inte fungera ibland som den gör nu?

Tacksam för lite tips om vad som kan vara fel :)
av 455_webley
chrille740 skrev:byt rem och spänn den nya remmen så ska det nog bli bra.
+1

Det är som sagt mycket troligt att remmen är dålig, eftersom den även driver vattenpumpen varpå fläktkoppling och fläkt sitter.
av Johankman
Var dom svaren jag ville ha.. :)

Får ge mig på det hela i veckan. Inte van att mecka bilar, men volvon ser ju rätt basic ut under huven iaf.
av 455_webley
När du ändå håller på med servostyrningen så kan du göra en enkel uppfräschning av din servovätska!

Köp två liter ATF (Automatic Transmission Fluid eller "automatlådeolja"), kvalitet Dexron II eller III går bra (även Biltema-ATF duger). Med motorn avstängd -- sug ur den gamla oljan ur servovätskebehållaren (fyrkantig svart burk till höger, högt upp i motorrummet framifrån sett), oljesug är lämpligt... manuella ser ut som en överdimensionerad injektionsspruta. Fyll i ny vätska, du kan fylla på högre än nivån det ska vara senare i detta skede, men lämna 1.5-2 cm upp till kanten på locket. Tänk på att behållaren inte rymmer mer än ett par tre deciliter, häll försiktigt! Lägg på locket, skruva ett halvt varv så att det inte ramlar ner någon skit medan du gör nästa steg.

Starta motorn. Vrid långsamt ratten, fullt höger och fullt vänster, och stanna till vid ändlägena ett par sekunder. Detta kan du göra 4-5 ggr åt varje håll. Stanna motorn. Ta av locket och sug ur så mycket av oljan du kan. Fyll på igen och upprepa proceduren. Sug nu åter ur all olja. All olja som sugits ur sprutar du naturligtvis i ett tomt kärl och lämnar på miljöstationen.

Nu kan du etappvis fylla på olja, börja med max 2 deciliter från "tom behållare" (så att du ser röret i botten). Häll sedan på SMÅ skvättar ur flaskan, och skruva locket med oljestickan i botten. När du har fått olja på nederdelen av stickan så är det väldigt lite kvar att fylla på. Fyll, torka stickan, skruva ner, ta upp, kolla nivån, och repetera tills du har olja som högst vid "MAX" på stickan.

Kostnad: från 60-200 kr för oljan, 60-100 kr för en manuell oljesug. Tidsåtgång (utan förkunskaper): ca 20 minuter.
Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]

Byta den stora är görbart om man inte ha[…]

Ladd problem Volvo 760

Normalt laddningsspänning på tomgå[…]