Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvoolsson
Hej igen!
Va nere på Custom show i jönköping i helgen med min 940 turbo -91. När jag hade ca 10 mil kvar så upptäckte jag att bilen hade blivit förskräckligt slö, och att det inte hördes några ljud från turbon(vanligt viss så låter det riktigt ordentligt från den, både när den drar in luft och dumpar av) Hade stått på en hel del innan så jag tänkte att turbon kanske har blivit lite överhettad då men, njaa??(inga utslag på motortempmätaren dock)...så sista biten gick det lugnt :wink: och när jag kom fram och bilen hade svalnat en stund så började jag kika lite närmre på det hela. Först så kollade jag så att wg armen inte hade trillat av, men den satt där den skulle.
Sedan slog det mej att den kan ju ha skurit? Så jag plockade av slangen och kände en gång. Snurrade hur lätt som helst. Sedan så kände jag lite på wg-klockan. Och slanganslutningen/nippeln ut från den var hur lös som helst! Inte så att det gick att rycka dän den men det gick att vrida och vända åt alla håll med den. Jag har aldrig skruvat med något turboaggregat tidigare, men ska det vara så?? Eller kan någon komma på något annat som kan vara felet?

Förutom att turbon aldrig kopplas in/hörs ngt så går bilen jämnt och fint på alla varvtal i alla hastigheter och på tomgång.
Tacksam för hjälp :D
/Simon
av rd350
Det är inte så att någon slang hoppat av till intercoolern? alternativt en gavel till densamma som hoppat ut? Att anslutningen till wastegate är lös får närmast motsatt verkan. Finns även överströmningsventilen ("dumpen") som kan ligga öppen hela tiden.
av Volvoolsson
Så..då har man vart inne på verkstaden och hört efter lite...armen till wg gick ju väldigt lätt att röra på så spänn den! Jahapp! Så jag åkte hem och hissade upp bilen och när jag la mej under så fick jag se att stången till wg hade trillat isär.(den delen av stången som går in i wg gick att vrida på men så ska det kanske vara). sedan så kände jag att det inte fanns något över huvud taget motstånt i haken på avgashuset! Den ska ju gå tungt att pressa tillbaka!
Vad har hänt ??:-/ Har det lossnat nån fjäder eller något?
av FXWG
Membranet har gett upp inne i klockan,köp en ny av Mulle turbomeck!! Wastegate W-006 750:- :D
av Volvoolsson
FXWG skrev:Membranet har gett upp inne i klockan,köp en ny av Mulle turbomeck!! Wastegate W-006 750:- :D
Ok :) vart hittar jag den wg:n då? Men haken på avgashuset fjädrar ju inte tillbaka..måste ha hänt ngt där med ??:-/
av Volvoolsson
Så! Efter att ha läst på lite mer om hur turbon funkar och fått lite info från Turboperformance så har jag gängat på hylsan på wg-stången och krängt på det hela på haken. Och bilen går som ett skott igen! :wink: Tackar!

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]

Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]