- fre 26 mar 2010, 09:48
Hejsan som ny medlem på forumet så startar jag genast med ett problem med min Volvo 945 bensin 91 års modell. Problemet började med att lambdalampan lös och tomgången var ojämn, jag fick då fram felkoden 1 2 1 som skulle betyda att någonting var fel med luftmassemätaren. En dag när bilen hade stått ett par dagar så tänkte jag starta den men ingenting hände, den bara drog på startmotorn utan att smälla igång. Jag kollade felkoder igen men nu var det 1 1 1 på både 2 och 6 uttag. Jag har kollat gnista och det finns, bränslepumpen surrar, det finns bensin på tändstiften. startrelät klickar när man drar på starten. batteriet är nytt och sitter fast. Jag har även provat dra ut kontakten från luftmassemätaren utan skillnad. tändstiften är nya volvo orginal, samt tändkablar nya. Ibland står varvräknaren på noll när man drar på nyckeln, men kan små fladdra ibland. När bilen gick så drog den fruktansvärt mycket bensin typ 2-3 liter milen. Katalysatorn och lambdasonden är bytt av förra ägaren för ca 1000 mil sedan. Har även sprutat startgas i luftburken utan resultat. Hoppas på att någon kan knäcka denna nöt :???:
- By Xanthopteryx