Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av andysmash
Har en volvo 740 -91 GL b230f. Har gått cirka 17000 mil. Det har hänt vid flera tillfällen att bilen bara dött plötsligt under körning. Den liksom hugger några sekunder för att sen bara tvärdö. Har tidigare fått igång den, men nu har den inte startat på flera dagar. Detta har oftast skett vid regnigt väder. Bilen har gått lite ojämt vid tomgång sista tiden också. Startmotorn drar igång, men tänder inte.

Någon som har nått bra tips??? Please!!

Har bytt: Stift, tändkablar, bräslerelä, lock, rotor. Hör bensinpump dra igång, och den startar inte på startgas, så tror kanske inte det är bränslefel. Har fått tips om hallgivare. Var sitter den på min volvo, och är den svår att byta?

TACK!!
av DBS
Hej!
Min -92:a betedde sig snarlikt för några år sedan. Kunde gå perfekt, och rätt som det var stendog den. Ibland startade den direkt igen, men ibland fick man vänta 5 min.
Det visade sig vara "impulsgivaren" på svänghjulet som var defekt.

Lycka till!
Användarvisningsbild
av sidhabo
Du har ingen Hall-givare på din. Utan givaren som DBS säger.
Har du kollat ifall du har gnista på alla stiften ?
Om ja, vilken färg ? Om det är åt röd-gul färg så är den för svag.
Användarvisningsbild
av Idasvolvo745
den sitter med en bult. den är inte svår att byta men det kan vara lite krångligt att få ut själva impulsgivaren för den kan sitta rätt rejält om den inte varit borttagen innan.
/Ida
av andysmash
Har bytt givaren, men den dog ändå. Om bilen blir stående över ett dygn, så är den nästan omöjlig att starta. Startmotorn går runt men tänder inte....
Användarvisningsbild
av Rökmåln
andysmash skrev:Har bytt givaren, men den dog ändå. Om bilen blir stående över ett dygn, så är den nästan omöjlig att starta. Startmotorn går runt men tänder inte....
1, Felsökning
2, Reparation.

Test 1, du hade soppa fram.

Test 2, skruva av ett stift och jorda det mot t.ex grenröret, be polarn starta och se om där är gnista.

Som föregående skribent talade om se även efter vad det är för färg på gnistan. Är det för svagt så startar bilen ej eller går väldigt illa. Färgen ska vara blåaktig om jag inte minns fel.
av erikeriksson
Hej, har liknande problem i ett närliggande inlägg. Har dock inte fått något svar än. Har funderat på problemet ett tag har nu en sak jag ska kolla på min problembil.

Det skulle kunna vara tändspolen som med tiden blir fuktkänslig. På -91an sitter ju inte den gamla typen "cylindriska" tändspole utan en mer "öppen fyrkantig" typ där skyddsfärgen verkar kunna släppa.

Så mitt tipps är, testa med en annan tändspole.

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]

Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]