Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sidhabo
Busenkelt att byta signalhorn på 740n ...... borde det vara :twisted: :evil:
Köpte nåt horn på skroten för 50-lapp. Säkert inte Volvo tuta.
Den tutar fint när man kopplar den direkt till batteriet.
Så jag kopplade glatt in den på tamparna som var kvar sen jag klippt bort min orginal tuta ( 2 st. som sitter nedanför till vänster vid kofångaren. Såg ut som typ orginal Volvo tuta.
Så jag hade 2 svarta och 2 gula sladd från bilen.
En svart och en gul till nya tutan. Första försöket så lät den hyfsat. Men efter det bara ett eländigt tut-host.
Provade koppla tutan direkt till batteriet igen . Funkar felfritt.
Sen mätte jag på gul och svart tåt när jag tutade.
Tutar jag inte har jag 12.5 V på båda ..... verkar vettigt.
När jag tutar har jag 11.0 på gul och 1.5 på svart ?:-/
Så summa över tutan blir 9.5 V , därav det eländiga ljudet.
Om jag hade haft 1.5 V fall på t ex en sladd hade jag kunna köpa att det är dålig kontakt nånstans som ger spänningsfall. Men lite väl spökigt att jag har exakt 1.5 fall i BÅDA sladdar.
Provade även det andra paret av gul-svart sladd. Samt att byta sladd mellan paren. Samma samma...
Provade ohm-mäta mellan de svarta och chassi. Mer än 20 kohm både när jag tutar och inte. Hade förväntat mig noll ohm där när jag tutade.
Säkring 15 är ok.
Nåt el-geni i närheten :mrgreen:
Det kan ju knappast vara så att Volvo orginal tuta ska matas med typ 9 V väl :?:
av Candypig
Köpte 2 tutor från en v70-02 och satte på min 940-95, kopplade på samma sätt om dig, kopplat till orig. tutans sladdar från under vä. framskärm, och då blev det inget tut
kopplade till batteriet, då funkade tutorna felfritt, tillbaks till original sladdar, inget tut.

Funderade en stund, sen så såg jag att när jag tutade med de nya tutorna, med tändning på, så "blinkade" ljuset till, dvs tutorna drog för mycket ström för original kopplingen, så jag köpte ett extra relä, med en slutande kontakt.

Och kopplade in spolen till original sladdarna och från batt+ (avsäkrad) till kontakten och vidare till nya tutorna = funkar felfritt(högljutt)

Notis: om jag bara använde 1 ny tuta så funkade det med orig.sladdarna ( men med kasst "ljud")
Användarvisningsbild
av sidhabo
Tack Candypig, det förklarar ju varför jag får spänningsfall i båda tåtarna. Ska testa med relä.
Användarvisningsbild
av sidhabo
Funkade fint när jag satte dit relä och drog en fet sladd från säkringsdosan till matningen :mrgreen:
+ jordade matningen i jordblecket i vänster framskärm. Passade på att sätta tutan lite mer skyddat inne i motor-rummet också.
Enklast att sno säkringsuttaget vänster bak vid säkringarna. Där kommer man lätt åt att klippa sladden och koppla in sin egen. Annars är det ju bökigt att komma åt runt säkringsdosan med egna sladdar.

Där är 2 skruvar med plasthattar.en f&ou[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en &qu[…]

Dålig broms

Min v70 2,4 d5 hsr dålig broms efter hå[…]

Nu är det väl inte själva bär[…]