Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av v0lv0745
jag har backväxeln vänster, framåt vad har jag då för växellåda?

vad gör m90 lådan som alla säger " - grym bra"

kan någon förklara för mig vad diffad och odiffad bakaxel menas och vad är bra för en volvo 745:a
Användarvisningsbild
av MrSimson
Du har en M47 växelllåda. M90 är kraftigare och mer hållbar.
Egentligen så innebär diffad att bilen har en differential, dvs en klump med kugghjul som tillåter att bakhjulen snurrar med olika hastighet. Det har alla volvo 740s o de flesta andra bilar original, för att det ska bli lättare att svänga bland annat. Men sen när man i folkmun säger att bilen är diffad så brukar man mena att den är svetsdiffad. dvs att man har låst diffen med svets/agadiffat så att hjulen inte tillåts snurra med olika hastighet. Detta för att man ska få bättre fäste på tex grus eller snö/is.

Så generellt vad som är bäst för din 745 är väl att du låter den vara som den är original. Men om man vill leka lite med bilen, sladda o så, så kan det underlätta om bilen är svets-/agadiffad.

Sen finns det även slungdiffar, elektroniska diffar mm som gör att hjulen kan vara låsta ibland, när man vill men inte annars. Hoppas du blir lite klokare nu. :D
Användarvisningsbild
av v0lv0745
agadiff verka vara en massa aningens inte bra

ambulans diff har det pratats bra mycket om i garaget, vad i h-lvete är det?
Användarvisningsbild
av Bjur
Inga fel på aga diff! bara någon som kan svetsa gör det :) och ta ut drivaxlarna innan.
Om du vill sladda med bilen så är aga/svetsdiff perfekt! :D

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]

Byta den stora är görbart om man inte ha[…]

Ladd problem Volvo 760

Normalt laddningsspänning på tomgå[…]

Motor lampan tänds volvo V70 2006

Hej har problem som jag inte förstår B[…]