Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nemo
Hej på er..

Har fått ett väldigt otrevligt fel på bilen...

Ibland går bromspedalen i botten och bilen tappar bromseffekt helt och hållet.
Efter att ha pumpat på pedalen kommer trycket tillbaka. Sen funkar bromsarna perfekt en tag, innan samma problem kommer igen.

Har kollat i oken efter läckage, men finner inget. Har även följt alla bromsledningar men finner inget läckage där heller.
Bromsvätskenivån ligger på max.

Kan det bero på huvudbromscylindern???

Tacksam för alla svar och tips.

//Nemo
Användarvisningsbild
av emwtur
om det inte försvinner någon bromsvätska så är nog huvudcylindern det enda jag kan tänka mig!
/emwtur
Användarvisningsbild
av Nemo
Tack för svaren. Jo jag tänkte också att det skulle kunna vara huvudbromscylindern.

Igår kollade jag på den som sitter på plats,men till höger sida monterad på torpedväggen sitter nått mer som hänger ihop med bromscylindern??
Vet inte vad detta är men hoppades att nån här skulle veta??.. Kan ta ett kort på hur det ser ut i eftermiddag.

Nästa fråga då... Har tillgång till garage och verktyg för att byta huvudcylindern... Hur skall jag på ett enkel och smidigt sätt byta bromscylindern??
Måste jag lufta alla bromsar eller räcker det att lufta uppe vid huvudbromscylindern??

Har bytt på några gamla 142 för typ 20 år sedan, så minnet efter detta har blivit sämmre :D
av rd350
Du luftar den innan du sätter på den. En skruvmejsel mot kolven, skaftet mot magen, håll för utgångarna med fingrarna, pumpa några gånger, montera, de sista luftbubblorna följer med ut när du spänner rören. Någon mer luftning brukar ej behövas.

Där är 2 skruvar med plasthattar.en f&ou[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en &qu[…]

Dålig broms

Min v70 2,4 d5 hsr dålig broms efter hå[…]

Nu är det väl inte själva bär[…]