Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Nubben
Hej! Nybliven medlem här på forumet och börjar med att slänga in en fråga på en gång :D Till saken: Jag har en 940 turbo (fulltryckare) -92:a med b230ft motorn. Har planer på att byta topp på bilen (sitter en vanlig 530 på nu) och har därför införskaffat en renoverad 531-topp. Det jag undrar över är fördelaren, som sitter på baksidan på den gamla toppen, men på den nya sitter det istället nån typ av täckbricka. Den nya toppen har suttit på en 240 förut och då sitter väl fördelaren på sidan av blocket? Kan jag bara helt enkelt flytta över fördelaren från den gamla toppen till den nya rakt av? Nåt speciellt jag ska tänka på annars vid bytet? Har tidigare aldrig bytt en topp men är medveten om att man måste "nolla" motorn, moment-dra toppen o.s.v men är det någon som har några andra tips? Tack på förhand!! Mvh
Användarvisningsbild
av Sparkz
Finns spåret som driver fördelaren i bak på kamaxeln så är det bara att ta bort pluggen och sätta dit fördelaren. Det är inte säkert att spåret finns, isf får du byta kam.

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]

Byta den stora är görbart om man inte ha[…]

Ladd problem Volvo 760

Normalt laddningsspänning på tomgå[…]

Motor lampan tänds volvo V70 2006

Hej har problem som jag inte förstår B[…]