Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Ampe
Har haft en tråd ute innan, men har fått en ny fundering på vad som kan va fel och undrar om någon kan hjälpa mig genom att säga att det kan / kan inte vara så.
Min 940 rycker och nästan arbetar mot sig själv känns det som, men ibland har den gått helt redigt också, det varierar extremt från dag till dag.
Jag har uppställt laddtryck och ett chip som ska klara upp till 1 bar tro ja, kör på 0,9 iaf.
min fråga är om det kan bli nått fel på chippet som gör att bilen går så dåligt? Det funkade bra dom första 1500 milen och sen efter det har den gått bra lite då och då.
Skulle vara väldigt tacksam för svar och funderingar!
Mvh Ampe
av Ampe
bytte chippet ställde ner laddet och bilen har funkat bra idag iaf! dock tråkigt med så många häst mindre =p
av Gunner83
Ampe skrev:bytte chippet ställde ner laddet och bilen har funkat bra idag iaf! dock tråkigt med så många häst mindre =p
Hehe förstår det, inge roligt med mindre hästar.
Kör du med öppet luftfilter??
Kolla luftmassemätaren sen om felet skulle återkomma, kan va orsakat av filtret.
På 850in min brände jag 2 st lmm på en månad, pga av öppet filter.
Men filtret sitter ju bättre till på 940, så kanske inte blir det problemet.
Liten tanke från min sida bara:)

Mvh Johan
av Ampe
Gunner83 skrev:
Ampe skrev:bytte chippet ställde ner laddet och bilen har funkat bra idag iaf! dock tråkigt med så många häst mindre =p
Hehe förstår det, inge roligt med mindre hästar.
Kör du med öppet luftfilter??
Kolla luftmassemätaren sen om felet skulle återkomma, kan va orsakat av filtret.
På 850in min brände jag 2 st lmm på en månad, pga av öppet filter.
Men filtret sitter ju bättre till på 940, så kanske inte blir det problemet.
Liten tanke från min sida bara:)

Mvh Johan

Bytte luftmassemätare, bensinfilter, och tänddelar utan förbättring när felet uppstod. Men tack ändå! :)
Hej

Prova Byta ut/ Kolla vakumslangarna kring turbon.

Och hur menar du med att det rycker, Ifall du gasar upp den utifrån motorummet fastnar den på något varvtal innan den skenar iväg? Som ett "Lagg" ?

Har ingen direkt erfarenhet angående detta, men har läst en hel del på olika forum om folk som haft problem med deras 940 som ryckt med påställt ladd.

Mvh Modigh
Användarvisningsbild
av Ticken
Gunner83 skrev:
Ampe skrev: På 850in min brände jag 2 st lmm på en månad, pga av öppet filter.
På vilket sätt "brände" du två st luftmassemätare på en månad pga av ett öppet filter? Dränkte du dom i olja?

/Ticken
Modigh skrev:Hej

Prova Byta ut/ Kolla vakumslangarna kring turbon.

Och hur menar du med att det rycker, Ifall du gasar upp den utifrån motorummet fastnar den på något varvtal innan den skenar iväg? Som ett "Lagg" ?

Har ingen direkt erfarenhet angående detta, men har läst en hel del på olika forum om folk som haft problem med deras 940 som ryckt med påställt ladd.

Mvh Modigh
Den går dåligt både på tomgång och om man varvar, olika dåligt varje dag känns det som. ibland känns det nästan som om den bara går på 3 cylindrar också, men nästa dag kan den gå klockrent.
Har bytt till originalchip och ställt ner laddtrycket till original så det borde inte vara felet.
Ska slänga ett extra öga på vakuumslangarna, kanske byta dom i helgen om jag har tid.

Nu är det väl inte själva bär[…]

Givare kan börja fungera felaktigt, men s&aum[…]

V50 är en av de svåraste bilarna att g&[…]

Dra en helt ny jordkabel borde lösa det.