Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoRacing
Hej

Har ett skumt fel på min tic, ibland när man ska starta den (ca 30% av gångerna) så står den bara och maler på startmotorn, tänder inte till överhuvudtaget. flera försök senare så kan den gå igång direkt och gå utan problem.
Men oftast startar den utan problem.

När jag kör har det hänt att bilen dör helt, men om man bara låter den rulla i växel så kommer den tillbaka efter 1-2 sekunder igen, för att sen gå perfekt igen.

Senast igår skulle jag parkera i stan, och stänger av bilen, när jag ska starta den igen 15min senare står den bara o maler igen, motorn går runt men tänder inte. Gnista finns, har kollat, både med startgas (bilen tänder till då) och skruvat ur ett tändstift och där e fin gnista, stiften ser för övrigt bra ut ej sotiga eller sura.
Stod en stund och försökte få igång bilen, tände inte en enda gång på ca 2 minuters startförsök, en polare vred nyckeln medan jag vickade böjde kablar och kontakter, utan resultat. tog sen av kontaktstycket till bränsleboxen och satte dit det igen, vrider på nyckeln och bilen går igång och spinner som en katt igen... Misstänker dock att det det inte var det som gjorde att den starta eftersom den brukar hoppa igång efter nån minut även om man inte rör nåt annat än nyckeln.
Körde sen hem men fastna i en snödriva 500m hemifrån, så jag tar sköveln och börjar flytta lite snö, då dör plötsligt bilen och går inte att starta, vilket resulterar i att batteriet tar slut efter några minuter och jag blir förbannad och går hem. Dagen efter kör jag ut med ett nyladdat batteri, monterar och vrider på nyckeln, och bilen startar på första försöket.

Kan det vara så att bränsleboxen är kass?
"Svänghjulsgivarna", va har dom för funktioner? Kan nämligen dra ur kontakten till den ena givaren medan motorn är igång utan att något påverkan, även varvräknaren funkar, drar jag ut även den andra så dör motorn naturligtvis.

Vågar inte köra med bilen nånstans pga detta, så hade vatt kul o få rätt på det, alla lösningar och teorier är välkomna! :)
av rd350
Hej! Det hörs ju faktiskt så enkelt som ett bränslerelä men det har du kanske redan provat? Beträffande svänghjulsgivarna så är det väl så att den ena är lägesgivare och den andra är en varvtalsgivare, är inte säker länge sedan jag höll på med en sån vagn! Sen har du väl samma avstörningsrelä ute vid expantionskärlet som på de andra 230 motorerna, bråkar det så öppnar inte insprutarna.
Användarvisningsbild
av VolvoRacing
jodå bränslereläet har jag provat ett från min andra bil som jag vet fungerar,men utan resultat...

ska testa att byta de relät till ett från min andra bil o se om det funkar.men de sitter nog på andra sidan motorrummet på min bil, finns inget vid expansionstanken nämligen. :???:
Användarvisningsbild
av VolvoRacing
Har även provat o bygla bränslerelät, tyvärr utan resultat :( pumparna gick men samma bekymmer som vanligt...
Användarvisningsbild
av emwtur
testat startgas ?
startar den - felsök bränsle !
startar den inte - kolla gnista !
Alltid trevligt att kunna dela problem i två delar !

EDIT:
Hrm. läste om ditt första inlägg igen - du hade testat startgas och hade gnista ?
startar den alltid när den är kall men ibland inte när den är varm ?
då skulle jag testa att kyla exvis svänghjulsgivaren med antingen kylspray eller en petflaska kallt vatten
/emwtur
Startproblemet finns både på kall och varm motor, de lustiga är att för några veckor sen så var det mest bekymmer att få igång den med kall motor, men nu brukar den starta utan problem när den är kall, men stänger man av bilen och försöker starta några min senare så startar den inte ibland. Trodde först att det kanske berodde på dålig spänning i batteriet eftersom bilen laddar lite sådär... så tog min andra 740 och satte startkablar imellan, vred väl 4ggr på nyckeln och maler som vanligt 10sek/gång, vrider en 5e gång o bilen startar direkt och går bra igen... ??:-/
Boxarna är ju inte jättevanliga, och synd att köpa en bara för att prova om man nu lyckas hitta en.
har hållt på med detta problem i ett halvt år, vågar inte använda bilen som bruksbil pga detta så man blir ju lite uppgiven :(

Nu är det väl inte själva bär[…]

Givare kan börja fungera felaktigt, men s&aum[…]

V50 är en av de svåraste bilarna att g&[…]

Dra en helt ny jordkabel borde lösa det.