Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Knappen
Hej
Jag har en Volvo 745 GLT med automat och B234F (16 ventilers) motorn ifrån 1989.
Den har gått bra i motor och växellåda tills nu.
Det enda problemet har varit en förmodad insugspackning, som har gett dålig tomgång vid kall motor, men när den blivit varm så har den gått fint.

Problemen började för ca en vecka sedan, när jag vred på tändningen så tändes alla kontrolllampor, och innerbelysning samt strålkastare funkar. Men ifrån tändningen hörs bara 3 korta knäppningar.
Det låter inte som att någon startmotor går igång.

Dom första gångerna så gick den igång efter ett par försök, men nu är den stendöd, trots att jag har testat med att byta till ett helt nytt fulladdat 55Ah batteri samt sprutat in startgas.

Nu står bilen utomhus i kylan, om det är köldrelaterat så lär inte det göra saken bättre.

Någon som har en idé om vad problemet kan vara? ??:-/
Användarvisningsbild
av lilleman
kolla den lilla sladden på startmotorn det brukar bli
dålig kontakt där jag har haft det problemet på
båda mina bilar.Ibland räcker det att vicka lite på sladden
så funkar det igen :)

mvh/Roger
av Redlös
lilleman skrev:kolla den lilla sladden på startmotorn det brukar bli
dålig kontakt där jag har haft det problemet på
båda mina bilar.Ibland räcker det att vicka lite på sladden
så funkar det igen :)

mvh/Roger
Hade samma fel på min gamla 940. Kabelskon till 50 på starten tenderar att ärga bort. Jag bytte kabelsko, sen var det problemet löst!
Användarvisningsbild
av emwtur
Jag skulle börja med att testa att "dutta" med 12v på lilla sladden på startmotorn.
går den runt då , problemet är INTE i startmotorn, utan det är styrspänningen som falerar.
( har själv råkat ut för ett eftermonterat larm som strulade ).
exakt vad det är får man leta efter,
förslag att kolla upp ; Larm ( om du har ) , kontakten för automaten , startlåset.

Är problemet i startmotorn så klappa till den med en hammare !
startar bilen då, så är antagligen kolen i den på upphällningen.
/emwtur
av Fis
jag hade det problemet på min 240 att det bara klicka. så jag knacka lite på den med tex en hammare å sen dess har det gått bra. kunde väll va att den kärvade/ frusit fast lite :)

Hej. Dags för besiktning på min 940 s&[…]

Dålig broms

Min v70 2,4 d5 hsr dålig broms efter hå[…]

Nu är det väl inte själva bär[…]

Givare kan börja fungera felaktigt, men s&aum[…]