Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Åhman
Tjenare, nu är det så att jag har haft problem med kylningen på bilen ett tag utan att veta vad felet är, men jag misstänker nu att jag har hittat felet, det droppar nämligen lite från den undre slangen som ni ser på bilderna. Och plåten under är helt grön/vit, när man rör på spaken till värmen så ser man att det är blött där och en droppe bildas. Bildas även under körning med bilen. Är detta svårt att fixa ? Vet inte om det är det som är problemet men jag hittar inga andra synliga läckage någonstans vid kylet eller motorn, inte vid några slangar alls i motor utrymet.
Tacksam om någon kan ett bra svar på detta :)
Mvh Åhman

http://data.fuskbugg.se/skalman01/DSC00552.JPG

http://data.fuskbugg.se/skalman01/-DSC00554.JPG
Är det slangen eller själva kranen som läcker?? Ser ut att vara kranen som läcker på bilden... Detta är 7/900 seriens svagaste del så det är inte omöjligt att den gått sönder... Sök på värmekran så ska du se att det är fler som haft läckande värmekranar och den är inga svårigheter att byta, har för mig prislappen ligger på 320:- nånstans :wink:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Värmekran/värmeventil. Ingen bekväm arbetsställning, men du har ganska gott om plats jämfört med nyare bilar. Var försiktig när du krokar i vajern, armen går lätt av.
Om du lossar och pluggar båda slangarna ute i motorrummet och sen blåser med trycklyft i det övre röret så får du ut det mesta av vattnet i värmepaktetet, då blir det inte så söligt i bilen. Och du slipper tömma hela systemet.
av Åhman
Då får man tacka för svaren :)
Skall hämta Värmekran och termostat imon och byta det så får vi se om det slutar läcka :)
Blir lite dyrt i längden att fylla på hela tiden och man mår ju inte bra inne i bilen i kylan när man inte har någon värme ;)
Jag återkommer efter att jag bytt det så får vi hoppas att det funkar :)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Skruvat verkar inte ha rätt kran, den på länken är till nyare 740/940 med runda temperaturvred. Den har en tapp på armen i stället för hål för vajern som på äldre 740 med skjutreglage.
Sparkz skrev:Skruvat verkar inte ha rätt kran, den på länken är till nyare 740/940 med runda temperaturvred. Den har en tapp på armen i stället för hål för vajern som på äldre 740 med skjutreglage.
Fast han har ju en -88 den har ju skjutreglage :???: MEN är inte värmekranana lika oavsett om det är vrid- eller skjutreglage?? Har för mig de såg exakt lika ut, enda skillnaden är de extra plastgrunkorna som kom -90 men de flyttas ju över till nya kranen...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Nä, den nyare har en tapp på armen i stället för hål:
Bild
Den sticker in i det du kallar plastgrunka och jag kallar idiotkonstruktion. :wink:
av Åhman
Har varit och hämtat sakerna och imorgon blir det byta :)
Som du säger Volvo_Henrik, har en del vatten där så häromdagen när jag skulle åka iväg på morgonen så skulle jag skrapa rutorna, till min förvåning hade jag ingen forst på utsidan, utan allt va på insidan av framrutan xD
Så det blev till att hoppa in i bilen och skrapa och snö flög omkring i hela bilen ^^,
Och den tappen har jag inte ;) utan det är en vanlig ren "spak" där vajern skall i ^_^
Volvo car UX

HK i min bil

Bilen tappar inte kompression av att bärgas, […]

Hej Bilen visar orange varning för lå[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]