Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

jag har ett oljeläckage och har konstaterat att det är bakre packboxen för kammen.. och jag undrar hur jag kommer åt den, har lossat fördelarlock men kan inte se nån packbox... vad mer behöver jag göra för att komma åt den? måste den pressas ur och i? eller är den bara till och knacka på plats?

är det för svårt för en utbildad bilmekaniker, som har skruvat med ett par stycken 740 och 940? bör jag lämna den till verkstad?
Fördelaren sitter med 2skruv, kan vara lite tajt mellan torpeden men den ska gå att få bort utan våld :wink: Sen kommer du se 2 o-ringar bak på fördelaren som tätar eller i ditt fal ska täta, byt dessa så ska du se att det blir tätt :-)-) Sen sitter det en packbox i fördelaren som det verkar att en del haft läckage på dock aldrig något jag råkat ut för men kan vara värt att kontrollera :)
behöver jag plocka loss fördelarlocket först? hur gör jag för att lättast få tillbaka fördelaren på samm ställe igen, för den är väl justerbar? bifogar bild, är det längst ute på axeln som det sitter 2 oringar?

Bild
Plocka bort fördelarlocket, när du monterar fördelaren så trycker du den inåt samtidigt som du snurrar på rotorn så känner du när den hoppar på plats (finns bara ett läge) :wink: Fördelaren noterar du i minnet hur den satt genom att kolla avståndet i spåret den sitter skruvad i eller gör en markering med penna/rits, inte så petigt bara den är i någorlunda rätt kommun. Längst ut på axeln sitter en O-ring sen sitter det en större modell längre in mot baksidan av fördelaren :-)-)

Bild
Den lilla tätar inte mot nåt, den är bara till för att axeln ska få stöd och centrera i kamaxeln. Men den brukar vara minst lika hård, så byt den med.
så det är alltså den inre o ringen som ska täta mot olja? jag byter båda så får vi se.. är det vanligt att packboxen till kammen brukar läcka? för min bil är oljekletig uppe på lådan.. i framkant är det ingenting. alltså runt vattenpump och det, där är det torrt.. tittar jag ner precis där ventilkåpan slutar i bakkant mot torpeden så är det ganska söligt, själva fördelaren i sig är ingen olja på sig på utsidan, ser torrt ut.. under grenröret så går det ju nåt stålrör från två ventiler på grenröret och sen går det bort mot fördelaren. på dom under grenröret finns en del oljekladd. men dom läcker väl inte olja? för det dom sa på bilprovningen så hängde det en droppe olja under lådan.. och den ser ganska oljesölig ut under.. men då det är kladdigt uppe på lådan så bör det väl inte komma nerifrån, typ från vevaxeln?

påfyllningslockets packning läcker, så den ska bytas..
När det trycker ut olja både här o där som det verkar i ditt fall, ta en titt på vevhusventilationen. Om den är täppt så tar vevhusgaserna andra vägar ut ur motorn och blåser både packboxar och packningar. Jag tipsar om detta för att du skriver att både fördelaren och oljepåfyllnadslocket läcker. Enkelt sätt att kolla om vevhusventen är täppt är att lyfta oljestickan lite när motorn är varm och går på tomgång, om det ryker där så är det tilltäppt. Ganska enkelt att kolla över och rengöra.
Jag tvättade motorn idag, och efter att jag kommit hem så hade det läckt ut genom oljepåfyllningen, men fördelaren och mot bakkant var det ingen olja på nu, så det kanske inte läcker i fördelaren ändå? har själv tänkt att jag ska kolla vevhusventilationen, men det ser så jobbigt ut på denna motorn.. kolla ner på oljefällan och den ser sölig ut... tror det är för att den är sölig som det runnit ner under motorn och ner vidare mot växellådan.. men kan bara se den ena bulten, sitter väl egr ventil där eller vad det nu är? såg väldigt jobbigt ut, så får bli en annan dag...

om oljefällan ser sölig ut av olja så är den väl nästan garanterat tät? måste jag plocka bort egr för att komma åt bulten?
Volvo car UX

HK i min bil

Bilen tappar inte kompression av att bärgas, […]

Hej Bilen visar orange varning för lå[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]