Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av vilkenkarl
Nu hade jag väl ändå otur när jag tänkte...
Köpte en 945:a -93 med tokkokad motor. Att byta motor på en Volvo är ju inga problem, dom är ju lika avancerade som ett järnspätt.
Bytet, ur- och imontering av motor gick fort som sjutton under tidspress. 3 intensiva timmar sedan startade bilen, vilken skillnad mot att byta spis jämförelse med exempelvis Passat Tdi (11 timmar). MEN... jag missade att märka kablarna, normalt sett är ju kontakterna uppenbara, men tydligen inte på Volvo. Jag tror jag fick till det hyfsat, allt verkar funka, tempmätare mm, men Lambdalampan ger sig inte. Jag bröt strömmen, då slocknade den en stund för att sedan återkomma.

Nu är frågan, hur ska kablarna sitta? Det kan ju vara så att jag missat någonting. Hur läser man felkoderna?

Jag ska flytta över gamla tempgivaren på insuget idag för att se om det löser någonting.
Kollade lite olika grejer idag. jag får felkod 2-2-3 vilket skulle innebära att tomgångsmotorn strular. Tomgången är stabil på ca 850v/min. Bilen går ju hur bra som helst, startar även vid -27grader. Tjuvluft, ja kanske, men då borde den gå sämre, eller..?
Användarvisningsbild
av emwtur
bara för att klargöra ;
du bytte motorn, bara motorn och ingenting annat än motorn ?
insug, givare, avgas, allt är kvar från "bilen" ?

/emwtur
Nejdå, ingen avgasläcka. Systemet är genmgånget och omtätat. Insuget och givarna på blocket är från nya motorn, men resten kommer från gamla.
Vilken är knackgivare och vilken är tempgivaren? På blocket sitter 3 givare på insugssidag varav 2 går att förväxla, men dom 2 sitter i olika kabelstammar vill jag minnas, dvs att kablarna inte räcker fram till respektive...
En teori; eftersom att jag får kod 2-2-3, kan det vara så att tomgångsmotorn inte rimmar trots allt? Tomgången går radikalt upp när jag drar ur kabeln vilket får mig att tro att den funkar, men jag kan ha fel? (har märkt att jag faktiskt kan ha fel ibland...)

Nu är det väl inte själva bär[…]

Givare kan börja fungera felaktigt, men s&aum[…]

V50 är en av de svåraste bilarna att g&[…]

Dra en helt ny jordkabel borde lösa det.