Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Captain Howdy
hej.
har fått problem med förhög tomgång på min 745 -90:a. Har letat på forumet men kan inte hitta de grejor som det skrivs om i trådarna. t.ex: den lilla tvåpoliga kontakten som man ska stomansluta. hittar heller inga justerskruvar till tomgången men det beror väl på att det inte finns några.
tror att motorn är en B230F (ej turbo).
Tomgången beter sig precis som andra har skrivit tidigare. dvs. ca 800 när den är kall och ca 1500 när den är varm. fick tvåa på besiktningen pga det.

testade även att trycka på diagnosknappen och då blinkade den 1-2-1=lmm.

kopplade lös batteriet då jag fixade en annan grej och efter det så säger den att det inte föreligger något fel. kanske kan bero på att datorn nollades då batteriet kopplades bort.

har även kollat med start gas överallt och den verkar inte tjuvlufta någonstans heller.
vad göra?
Användarvisningsbild
av andreas88
har verkligen 90 modellerna den kontakten till spjällstyrningen? inte säker. men annars sitter den vid expansionskärlet brukar hänga lös i kabelmattan som går i ovankant på innerskärmen, motorn ska varmköras och sen ska den stomanslutas och sen ska du skruva på en svart plastskruv som sitter på spjällhuset. sticker ut i nederkant på spjällhuset.

men jag tycker du ska börja med att plocka tomgångsmotorn och göra rent den och även göra rent spjällhuset, börja med det
Användarvisningsbild
av emwtur
under gasspjället !
sitter en slang från "före" spjället och en "efter" spjället!
den funkar som ett "gassspjäll" som styrsystemet kontrollerar för att hålla tomgången på rätt varvtal
/emwtur
av rd350
Hej! Du har ingen tomgångsjustering på din bil, tomgångsmotorn är "sigarren" med två ca 25mm grova slangar sitter under spjällhuset. För att få rätt tomgång gör så här: Plocka av spjällhuset, gör det helt rent från sot, sätt tillbaks det med en ny packning. Plocka av kontaktstycket vid spjällkontakten, bryggkoppla ansl 1 och 2 (vänd kontakten mot dig med fjädern uppåt då är det de två från vänster du ska brygga. Klämm sedan slangen vid tomgångsmotorn, starta motorn, justera varvet på spjället till 500 till 560 varv, lås den lilla skruven där, stanna motorn ,sätt tillbaka kontakten ta bort klämman, justera spjällkontakten så den knäpper just när spjället öppnar. Gasstaget ska sitta på utan att påverka spjället när gasen är "släppt". När du sen startar bilen ska tomgången vara OK! :D
JAHAJA! Från det ena problemet till det andra... Innan jag började fixa tomgången så gick bilen o röck och tappade varvtalet. Varvtalsmätaren gick ner på noll och motorn stannade för att sedan plötsligt hoppa igång igen. Kollade felkoder och fick felkod för lmm. Böt både lmm och tomgångsmotorn. Då försvann ryckningarna och bilen gick hur bra somhelst men med hög tomgång.Gjorde rent gasspjället och lyckades få ner tomgången till 800 varv. Men nu har ryckningarna kommit tillbaks igen! ?:-/ Ska gå ut nu o kolla felkoderna en gång till.
Var ute o kollade felkoder. I utag 2 får jag 1-1-1. dvs. inga fel. I uttag 6 får jag felkod 1-4-4. Förklaring från bok: Belastningssignal saknas (givaren av luftmängdsmätaren i bränsleinsprutningssystemet). Styrenheten väljer fullbelastningsinställning och går i "linka-hem"-läge.

Böt som bekant luftmängdsmätaren igår. Vad gör man? Ska jag prova montera tillbaks den gamla igen?
av perek
Jag hade tomgång på 2000 varv kall och 1200 varm på min 945 ltt 97:a. Det var bara att skruva ned justerskruven till gassjpället, den sitter under fjädern precis, sedan var hela problemet löst på 3 min! :D

Där är 2 skruvar med plasthattar.en f&ou[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en &qu[…]

Dålig broms

Min v70 2,4 d5 hsr dålig broms efter hå[…]

Nu är det väl inte själva bär[…]