Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av goodfish
Hej!
Stolt ägare till 940-91 som strejkar,sist jag var ute åkte tändes Lambdasond lampan (nollade) började lysa igen efter ca:3-min fast den gick helt normalt då.
Sen dess vägrar den att starta.Den får både gnista och insprutningmotor går och bränsle kommer fram.
tack på förhand. goodfish
av minami
Samma problem här. Första vinterdagen kokade bilen efter 5 km körning. Stannade direkt och väntae en stund innan påfyllning av 2 liter vätska (!) Bilen var tom innan, ingen värme alls kom ur fläkten.

Sedan var det problemet löst men nu efter denna händelse har bilen blivit svårstartad (startar 15 ggr/20)
eller kan bara bogseras igång. Provat mycket, haft bilen på verkstad, bytt tändstift, laddat batterier etc etc. Idag provade jag startgas och bilen spann igång direkt (??) Provade starta igen då bilen var varm men fick använda startgas igen.

Kan något ha hänt då bilen kokade? Bilen har gått som en klocka, går superfint när den är igång men just startögonblicket är det det hänger på. Nu är det ju kallt och det ser inte ut att bli bättre på ett tag men jag är i Malmö och idag var det -1 grad bara.

Nu lyser lambdalampan också konstant vid körning???
av goodfish
Vovlo_Henrik skrev:Kommer även bränslet in i motorn?? Blöta stift? Startar på startgas??
Det antar jag det gör,nej inte spec blöta.Den är stendöd på gas oxå.
av minami
Kan inget om felkoder tyvärr :(

Jodå bilen går som en klocka förutom i starten. Tyckte att det lät som soppatorsk men tanken är full och bilen stod inne på verkstad i 5 dygn så isproppar får jag också utesluta. Lampan varför lyser den tro?

Tack för era svar. kul med respons :)
Användarvisningsbild
av timor
Med stiftet i uttag 2:

Felkod 2-3-2
Lambdaregleringen, mager eller fet tomgång.

En mer utförlig beskrivning finns tillgänglig här på forumet.
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... &sk=t&sd=a

2-3-2 = Lambdareglering (tänder miljölampan)
Villkor:
Det adaptiva systemet har kompenserarat för snabba förändringar av bränsle/luftblandningen. Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager i tomgångsområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2-3-2 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert:
Luftläckage.
Lågt bränsletryck.
Felaktiga givarsignaler.
Motorn går för fett:
Högt bränsletryck.
Förorenad motorolja.
Läckande insprutare.
Läckande EVAP ventil.
Felaktiga givarsignaler.
Läckande avgassystem.
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart.
Eventuellt hög bränsleförbrukning.
Olika körbarhetsproblem.
av minami
Ursäkta trådkapningen goodfish. Tyckte ditt problem var liknande mitt.
av Redlös
Ta en titt på insugsslangen, den mellan LMM och spjällhus. Om den har spruckit eller rent av gått helt av så kan bilen bete sig så här. Jag har råkat ut för detta både på en 740 och en 940. Bara att tejpa ihop provosoriskt i väntan på en ny slang.
emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]

Ladd problem Volvo 760

Kolla över generatorns och batteriets jordpun[…]

Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivi[…]

Hej, jag har en xc60 T8 2023 . Mitt problem ä[…]