Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av patan
Om jag har bilen upphissad bak och bakhjulen bortplockade och startar bilen och låter den stå på tomgång med friläget i. Ska då bakhjulen sakta sakta snurra lite framåt? Eller har jag nåt knas med kopplingen som inte frikopplar på nåt sätt?
Märkte det bara av en slump häromdagen då jag höll på skruva i bilen och startade den för att kolla en helt annan grej.

Sen det här med att hålla handen bakom avgasröret för att kolla om man får vatten i avgaserna och på så sätt kunna avgöra om toppackningen är kass. Hur funkar det där egentligen? Var -20 grader ute för nån dag sen då jag startade bilen och höll handen bakom avgasröret och visst tyckte jag att jag jag fick fukt på min hand om jag höll den där. Så fukt på handen = kass toppackning eller?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det kan snurra med lite grann, det är normalt.

Dåligt sätt att kolla toppackning. Bensin är kol och väte, eldar man väte får man vatten. Med katalysator blir det ännu mer vatten i avgaserna. Helt normalt det med. Men om du lägger en dimridå i klass med Lützen bakom dig när du är ute och åker kan du börja fundera...

Hej, jag har en xc60 T8 2023 . Mitt problem ä[…]

Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivit […]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]