Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Uthil
Hejsan!

Har en 740 GL Sedan -88 som inte vill ladda ordentligt.

Laddar jag batteriet över natten så startar bilen men dör sedan efter en stund, eftersom batteriet dras ur, den laddar inte.

Och startar du med startkablar från en bil, så går bilen hur bra som helst tills du tar bort kablarna, då dör den. Så summa summarum, den laddas inte.

Har 3 ev lösningar,

De ena är att batteriet är helt kasst,
De andra är att kolen i generatorn är slut, (även fast generatorn är ganska ny.)
De tredje hörde jag från en kompis, att själva fördelaren har något inne i sig som gör att batteriet laddar, vilket jag inte hajjar efter som det som sitter där inne är ju själva rotorn, men fördelaren styr ju tändföljden eller själva signalen till tändstiften. inte inte själva laddningen förstod inte riktigt vad han menade. Ni kanske förstår....

Så har ni något tips eller nåt så vore jag tacksam.

Mvh Martin
av Vovlo_Henrik
Lyser laddningslampan när du har tändningen på?? Gör den inte det så kommer bilen inte att ladda när du startar...
av Uthil
Jag har för närvarande inget instrument så de kan jag inte se tyvärr om lampan lyser eller inte, tyvärr.
Användarvisningsbild
av emwtur
du har inget instrument i bilen ?
då har du ingen laddningslampa - och får inte igång laddningen.

du kan "tjuvkoppla" med en liten lampa mellan lilla kontakten på generatorn och plus på batteriet.
lampan behöver bara vara inkopplad en sekund efter bilen startat.

/emwtur
av Uthil
Hejsan igen. Laddproblemet löste sig, Kollade kolen i generatorn den s.k relät. Och böt den, och vipps så funkar det igen.. eller snarare kolen var nästan obefintliga..
av Uthil
Men nu är det något annat problem, Tror att katen har lagt av eftersom den hostar sig fram. Känns som det är något ivägen..

Hej, jag har en xc60 T8 2023 . Mitt problem ä[…]

Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivit […]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]