Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av läraktig
Min bil 745 -91 gick inte genom besiktning. Utfördes Oljebyte + filter + stift +luftfilter

Gjordes bilhandlartrick med 2 liter Ksprit

Resultaten på de två Co- värdena blev sämre

Lambdavärdet okey

Jag kan vääääldigt lite - har inte mekat själv heller

övrig info HC gick ned från 130 - 110 om besiktningsmannen var snäll dvs körde läääänge. Bilen var varm innan, och om jag minns rätt så var det värst tomgång

kablar bytta i somras - och ngt med rotorn??? eller nåt där det förr fanns brytarspetsar ( som sagt - jag har inte mycket koll)

Ngn som har en idé
Användarvisningsbild
av Sparkz
Bra namn, lär dig då detta: När du frågar om avgasvärden, skriv alltid med samtliga värden från besiktningslappen. Det går att komma en bra bit med felsökningen bara genom att titta hur de förhåller sig till varandra.
av läraktig
okey - bilmeken har fått dem skall rådfråga en kompis, men jag snubblade in här och tänkte här finns "Bosse Bildoktorn" för "jag rullar" :D

skall kolla upp värdena.... återkommer
Användarvisningsbild
av emwtur
om du går in på bilprovningens hemsida.
http://www.bilprovningen.se
gå till sidan där du bokar tid på internet - där kan du se gamla besiktningsprotokoll inklusive alla avgasvärden.
det enda du behöver är : Bilens regnr + lösenord ( fyra sista siffrorna i ägarens personnr )
/tur
av speedo
Osäker på värdena inna besiktning? Lägg i 50% Etanol så har du nybilsvärden.
Klarar årets besiktning om du inte orkar bry dig :twisted:
Användarvisningsbild
av emwtur
har man katalysator rening på bilen så har väl etanol en tveksam effekt.
Insprutningen kommer bara att skicka in mera soppa tills blandingen är korrekt i avgasröret igen och har man då en utsliten katalysator så är man tillbaka på ruta 1 .
OM insprutningen INTE orkar skicka in tillräckligt med soppa så kanske man får lägre CO.
men då borde å andra sidan "avgaslampan" tändas - och det får man ombesiktning på det med ....

På en gammal förgasarbil eller insprutare utan lambdasond - visst, där kan man slänga i lite E85 !
annars - tveksamt !

/emwtur
Användarvisningsbild
av Sparkz
Men frågan är varför man ska hålla på med sprit i tanken? Om det finns ett fel som gör att motorn får för mycket bränsle så måste det ekonomiskt sett vara bäst att rätta till det eller? Bensin är ju inte direkt gratis...
av Lason
Motorlampan lyser inte då? Inga felkoder?

Min 744 -90 fick jag byta katalysator på för att klara besiktning. HC och båda CO-värderna vart kassa, men blev perfekta efter kattbyte.
av läraktig
Tack för alla svar :)

inga lampor lyser inga felkoder

Det var lite känsligt från bilmek, men hans teori är katalysatorn

Lyckades inte logga in på bilbes hemsida och nu står den, så jag får göra ny tråd :D
Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivit […]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]

Vidan funkar väl bara till max 15..