Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Abel
Tjena..

Hoppas det finns gott om Volvo tokar här som kan hjälpa en mindre entusiastisk volvo människa.

Jag har en 945:A från 94:A.. B230F En riktig räser... hehe

Nåväl.. Min kära sambo lyckades köra 4-5 mil utan kylarvatten. Och detta har lett till att jag nu har bytt till en annan begagnand B230 F..

Problemet med den "nya" motorn är tomgången.

När den är kall är den lite låg, och när motorn är varm är den lite hög. Har bytt Luftmasse mätarn, och tomgångsmotorn.. Ingen skillnad.. Nu är jag inne på att det bör finnas en tempgivare som justera bränslet efter temp.. Min teori är att den har "hängt" sig och ger en konstant signal.. Denna signal resultera i att bränslemängden är lite snål när motorn är kall.. Och lite fet när den e varm. Kan detta stämma? OCh vart sitter den eventuella givare?

Tacksam för hjälp..Och ev anndra förklaringar på problemet..

Mvh Daniel
av Jonasolof
Kolla kopplingsscheman på volvoracing.se

Kolla korrossion i kontaktblecken från tempgivare och andra givare. Spänningen till en tempgivares termistor är ju bara ett par volt och på en gammal bil kan korrossion lägga till en hel del motstånd och få det hela att funka oregelbundet. Uppvärmningen av motorrummet spelar också roll. Du bör kunna mäta tempgivarens motstånd vid olika motorblockstemperaturer via kontaktkblecken i donen.

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]