Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av k043
Jag ska byta bromssköldarna på min 945:a jag har problem att få bort fettkapslarna, de vill inte lossna. Jag slår hårt med en gummiklubba där metallen är tjock för att inte förstöra den men inget händer jag har provat det mesta hur får man bort den på ett bra sätt. Samt vill gärna ha tips om hur jag får bort fastrostade skruvar för jag får inte bort bromsoket.

Vart kan jag köpa ny skruv och mutter samt fettkapsel till min bil jag har letat på biltema, mekonomen, skruvat, lagadatabasen etc...
Fettkapsel och nya navmuttrar samt skruvar finns på volvo, de andra tillbehörsfirmorna har det inte vad jag vet, om du inte köper komplett nav vill säga... Antar att det är de två stora skruvarna till bygeln som krånglar? En en bra hylsa och ett ordentligt spärrskaft brukar funka bra.

För att få bort fettkoppen så får du slå in en mejsel mellan navet och kapseln, risken är då att den kan gå sönder men de kostar inte mycket på volvo och dessutom så måste du ju ha en en ny navmutter om man ska vara noga.
av k043
Tack för ditt svar, tror du att detta går att få tag på en söndag? varför måste man ha en ny navmutter? så du menar att jag ska slå in en mejsel i den lilla springan vid kapseln? jag vill inte ta sönder saker o ting utan tar mig fram med försiktighet.

jag tänkte få detta klart till helgen så hoppas att detta går att köpa på en söndag. Är det bilia man kan gå till?
Användarvisningsbild
av emwtur
ang fettkapseln:
det brukar gå att sätta en stor skruvmejsel mot kanten på kapseln - försöka vinkla mejseln "utåt" så mycket det går
(skaftet mot kanten på bromsskivan) sen slår man med hammaren mot mejseln tills det rör sig lite - sedan vrider man skivan och kapseln ett halvt varv och gör samma sak - bit för bit får man oftast ut kapseln hel. - bäst är att ta en vända till Volvo och köpa kapseln och reservdelarna - man brukar alltid kunna lämna tillbaka det man inte använt !

Angående muttern - så har den stukningar, som gör att den låser, stukningarna tappar spänsten när muttern dras,
Volvo säger att dessa skall egentligen betraktas som engångs muttrar, men jag antar att dom gör det för att inte lastas om en mutter lossar.
lossad mutter skall egentligen inte återmonteras - men man kan ju stuka muttern själv, eller åtminstone känna om den går trögt, när hela muttern är på gängan - går den lätt hela vägen in så skulle jag göra något åt det.
antingen ny mutter - eller lossa den så att 5-6 gängvarv är utanför skruven och ge muttern en kyss med hammaren.
/emwtur
Du han före emwtur. :lol: Jag har återanvänt navmuttrar och det har funkat, men eftersom de inte är så dyra så har jag numera ett litet lager med muttrar och fettkapslar liggandes. Om du är osäker så kan du ju återmontera den gamla och införskaffa nytt på måndag, du behöver ju bara ta av hjulet för att byta navmutter och kapsel.
Om jag har återanvänt nån fettkapsel som har fått lite skador vid demontering så har jag tagit en liten hammare och fixat till den så gott det går samt kletat på lite flytande packning eller silikon runt som tätar.
av Cicaro
För att få loss fastrostade bultar och muttrar är min metod: Rostlösare, Skrapa, Rostlösare skrapa(fram tills allt löst utanför gängorna är borta.. Sen på med mer rostlösare som får verka..

Om inte det hjälper är det hammare och knacka försiktigt från alla håll... Och när inte det hjälper åker varmluftspistolen fram och värma härligheten i omgångar tills det släpper(varvat med knackande).. Dock får man akta ev. gummi och plastdetaljer i närheten(ex bromsslangar...) Uthållighet gäller om man ska få bort det :( Tror det tog mig ca 1½ timme att få bort mitt ena bromsok när jag skulle byta handbromsbackar... Däremot så blev det lite fett i gängorna innan jag drog till dem igen så att det förhoppningsvis går lättare nästa gång...
Användarvisningsbild
av emwtur
Fastrostade skruvar och bultar:
nummer 1 - ANVÄND RIKTIGA VERKTYG FRÅN BÖRJAN.
ofta har man bara en chans att få loss en skruv utan skador - men det vet man inte innan det är försent.
använd helst sexkants hylsnyckelsats (inte 12 kant) - se till att du verkligen har rätt hylsa - är det en 13 mm och den har rostat lite så kan det vara bättre men en ½" ( 12,7mm)
Slå dit hylsan med en hammare gärna med en kort förlängning - sätt dit ett dragskaft på förlängningen utan att rubba hylsan eller förlängningen . lossa skruven !
Gör man så - så brukar en av två saker inträffa - skruven lossar eller skruven går av !
Rostlösare ? - visst ! - men oftast får man inte dit den där den behövs bäst - i gängan!
Skiftnyckel ? äger ingen - vet inte vad man skall ha dom till :)
/emwtur
av Cicaro
emwtur skrev: Skiftnyckel ? äger ingen - vet inte vad man skall ha dom till :)
/emwtur
Jag vet vad skiftnycklar är till för! Kastade en mot en duva inne på lagret på förra jobbet :D Var det mest effektiva tillhygge jag haft mot dem :-O)
Användarvisningsbild
av emwtur
Jag erkänner - jag ljög !
Jag hittade en Skiftnyckel för 5:- på Verktygsboden en gång - och köpte den.
När jag kom hem insåg jag varför den var så billig - gängan på ställskruven är baklänges !
HELT UNDERBART VERKTYG - eller kanske inte !
/emwtur
Har också några skiftnycklar liggandes. :oops: Men de är bra om det är bara någon enstaka skruv som ska dras/släppas så att man slipper släpa med sig ett par nycklar om man inte vet vad det är för storlek.
Störande som f*n när de går åt fel håll. :lol:

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]