Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av folkrace_89
har fått följande värden.
co- 1.5
co 2500- 3.3
hc- 238
lambda- 0.92

värdena får vara.
co- 0.5
co 2500- 0.3
hc- 100
lambda- 1.04

Nån som vet vad det kan vara för fel? Luftmassomätaren är hel.

snälla behöver hjälp
av Cicaro
Ett lågt Lambda tyder väl på fet gång om jag inte missminner mig. Då borde du alltså få för mycket soppa eller för lite luft...

För fet gång resulterar i att det inte blir ordentligt förbrännt och därmed skulle det kunna förklara dina höga hc/covärden.

Inte världsbäst på den här typen av frågor men om jag inte missminner mig kan kass LMM, dåliga tändstift eller igensatt luftfilter påverka bilen på det här sättet(men rätt mig gärna någon av er med mer kunskap inom detta området)
Användarvisningsbild
av emwtur
om lambdan ligger "utanför" så borde du ha en felkod om det ( om motorstyrnings-systemet vet om felet )
om du inte har en felkod - så vet inte systemet om felet - alltså borde det i så fall vara fel på lambdasonden.
kolla felkoder först !!!

/emwtur
av folkrace_89
kollade dom men la in dom i en annan tråd. nu har ja fått bort dom efter har pillat på lmm men nu är det att få fram det nya värdet så det är rätt, volvo verkstaden i byn tar 300 för att bara kolla värdena.
av Amirv8
kolla olja luftfilter och tändstift kan även kolla katalysatorn genom att skruva ner den annars är det tändkablarna eller luftmassemättaren det är fel på eller lamba sensorn
Användarvisningsbild
av emwtur
har du inga felkoder så kan det vara värt att göra en ny koll av värdena.
Att byta på chans utan att ha en aning om det hjälper är ingen till nytta.
/emwtur

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]