Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Crille_B
Tjenare!

Köpte mig en 945 LTT -97 för ett tag sen. Märkte att klockan och innerbelysningen m,m inte funkade och konstaterade att säkring NR 5 var trasig. Tänkte självklart att felet var så simpelt..
Väl hemma när jag byter säkring så tänds blinkerna och bilen går ju inte att starta..

Gissar att det är orginal monterat larm och jag undrar om det är något vanligt fel med dessa?
Om inte så kanske det är lättast att helt enkelt koppla ur det?

Tacksam för svar!

/Crille
av volvo944gl
Finns det ingen säkring enbart för larmet?
Kan inte dessa larm :P
av Crille_B
Det verkar som att larmet är kopplat till någon strömkrets som går på säkring 5.
Finns garranterat folk här som har koll på hur det är uppbyggt på en 945a :)

/Crille
av volvo944gl
Ja Volvo_Henrik är rätt duktig sånt tror jag... skriv ett PM till han :) el så läser han detta snart :)
av Crille_B
Ja, säkringen håller. Larmet "går" = blinkerna blinkar och bilen går inte att starta.
Tar jag bort säkring nr 5 så kan jag starta bilen...

/Crille
av Vovlo_Henrik
Det där lät lite lustigt, är larmet strömlöst så ska startspärrarna spärra i vanliga fall, är larmet strömlöst utan säkringen?? Hur ser mottagaren i rutan ut?? Finns lite olika typer av larm och alla typerna brukar tyvärr krångla och ställa till med problem när de börjar bli till åren... Någon har troligen pillat med ditt larm tidigare :???:
av Crille_B
Sorry för lite sent svar. Har haft fullt upp och bilen har bara stått i garaget...
Jag tror lättaste lösningen är att totalt riva ut larmet? Har gjort det på en äldre BMW tidigare när det började tjorva och allt fungerade prima efter att jag koppla ur det.
Men kanske inte är lika lätt om det är original monterat? (Om det nu är det?).
Det sitter i alla fall en rektangulär mottagare i rutan med röd överdel som ska blinka antar jag.

Kanske finns något snabbt och enkelt sätt att lösa detta på? Så man slipper riva ut hela bilen tänkte jag...Rättare sagt, koppla ur larmet på de "rätta" ställen så att bilen fungerar.

/Crille
av Vovlo_Henrik
Sitter larmenheten ovanför pedalerna?? Kan ha lite olika placering beroende på vilken typ av larm, följ kabeln från solenoiden på startmotorn in till denna larmcentral och bygla denna. Kan räcka med denna bygling, om inte ska det finnas ett kontaktstycke vid växelspaken som gör att bilen bara kan startas i läge P och N på en automat, kolla denna kontakt om denna är inkopplad i larmet, denna kontakt finns även fördragen om du har manuell men används då inte mer än till larm :-)-)

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]