Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Misse
Har flera stycken volvosar med b230-maskiner från -89 till -92 med denna irriterande funktion som inträffar vid ca 6000 varv :evil:

Är det någon av er därute i den enorma kunskapsbanken som har någon information om detta som kan hjälpa mig?
Skulle vilja ha upp stoppet till 6500-7000 varv.
Är det öht möjligt att göra med nån slags manipulation av originalinsprutet?

MisseMan är Mycket Tacksam för varjendaste svar :D
Användarvisningsbild
av Sparkz
Byta tändsystem eller hitta nån som kan chippa det du har. Det första kan vara lite knepigt eftersom bränslesystemet vill ha en del signaler från tändsystemet. Eller ett eftermarknadssprut som sköter både tändning och bränsle.

TZ28H från A-motorer runt 85 har inget varvstopp vad jag vet. Vi körde med det på rallycrossbilen ett tag. Men det kräver en fördelare med centrifugalreglering, så sätta i en där fram. Antagligen byta mellanaxel också, om drevet saknas.
av JE Jr
I Volvo original cupen så kör man med annan mjukvara (chip) till LH2.4/EZK och den har höjt varvstopp till 7000rpm om jag inte minns fel. Men de är ju lite modifierade i andra mappar också, så jag vet itne hur bra de kommer att fungera. Kanske någon som gör sådana chip kan göra ett åt dig med endast höjd varvspärr. Antar att det kommer bli ganska dyrt dock. http://www.mpre.se är en som säljer dessa chip.
Reperation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]

Har nu granskat skivorna runt om och alla är […]

Det kan gå, kolla med dom själva, dok s[…]